Nasib Komando Malaysia.....

on 21 April 2011


Buat seketika aku terpaku kepada satu komen di blog sharilkadir. Komen dari Pak Matjau, seorang pesara tentera [Komando] memberi kesan kepada aku, tercuit dengan perasaan terkilan, aku mengharap supaya entri ini sedikit sebanyak mampu membuka mata beberapa pihak. 
Terdapat beberapa pihak yang memperjuangkan nasib bekas anggota ATM. Antaranya Persatuan Bekas Tentera Malaysia yang diterajui oleh Dato Hj Muhammad b Hj Abdul Ghani.



Begitu juga dengan Kelab Veteran Komando MalaysiaKVKM telah ditubuhkan bagi meneruskan ikatan silaturrahim dikalangan veteran komando dapat dikekalkan sejajar dengan sumpah perajurit Komando yang Kedua Belas yang berbunyi  “Saya Akan Mengharumkan Nama Bere Hijau dan Rakan-rakan Seperjuangan Yang Memakainya Hingga Akhir Hayat Saya”.

Juga satu lagi persatuan iaitu Persatuan Bekas Pasukan Keselamatan Negara Malaysia [PBPKNM] yang beralamat di;
NO.21,Tingkat 3,Jalan 11/48A,Wisma Wawasan Emas,Sentul Raya,Boulevard,51000 Kuala Lumpur.603-40414097

Disamping persatuan2 yang aktif ini terdapat lagi beberapa pihak yang memperjuangkan nasib bekas tentera.
Antaranya blog Minda Pertahanan yang memperjuangkan nasib seorang pesara tentera iaitu Che Poh dan juga blog persendirian iaitu Blog Jottings of an x Nuripilot.


Aku tahu...bukan semua bernasib baik dan bukan semua yang bernasib malang, namun janganlah persiakan mereka yang pernah berjuang demi negara.
Terpinggir dek pembangunan didalam negara yang pernah diperjuangkan. Aku harap akan ada usaha dari pihak tertentu membantu pesara tentera yang mengalami nasib malang ini.
Berikut komen Pak Matjau;

Pak Matjau 
Februari 16, 2011 1:33 pm
Assalam…saya bekas komando (Kor 12 1972-1986-tak payahlah saya terangkan dengan lebih lanjut) banyak pengalaman pahit manis yg saya tempohi sebagai seorang komando.
Saya pernah terbabit didalam misi menyelamat anggota kami (yg ditangkap tentera Filipina 1980, kerana menjadi komandan pada pejuang MORO-masih hidup) bersama2 dengan pejuang MORO di selatan filipina dan “mision accomplice” …pertempuran dengan pengganas komunis di serata hutan Semenanjung, Serawak dll. Pernah juga berbulan2 menjejaki Komunis di dalam hutan dengan memakan apa saja yg ada di ketika itu.
Walau pun penggorbanan ini amat besar, tetapi yg mendukacitakan kami adalah layanan “baik” yg kami terima setelah kami tinggalkan perkhidmatan ini. Kami seolah-olah dianaktirikan dan dilupakan begitu saja. Persatuan Perajurit menjadi tempat berpolitiking dan membuat duit utk kroni2.


Kawan2 yg senasib pun mengalami perkara yg serupa. Kami amat terkilan, bila mana kerajaan Malaysia secara senyap2 telah memperuntukan sejumlah wang untuk menghantar bekas anggota2 Parti Komunis Malaya utk menunaikan haji ke Mekah (boleh rujuk dengan KDN). Seramai 10 orang bekas anggota PKM dipilih setiap tahun untuk menunaikan haji ke Mekah yg ditanggung perbelanjaannya oleh kerajaan Malaysia. Sedangkan kami yg berjuang mempertahankan Negara tidak mendapat layanan seperti itu. Ramai bekas anggota2 komando yg ketika ini hidup miskin dan terabai.

Anda boleh lihat bekas anggota komando yg sekarang ini menjual air di tepi jalan (Yaakob Langkawi- bekas peninju negara ke sukan olimpik Russia) dan ada juga yg terpaksa di hantar ke rumah org tua (Allahyarham Man Gopeng-Sg.Udang) kerana tiada keluarga yg sudi utk menjaga dan yg paling sedih sekali apabila ada yg menjadi penggemis di tepi2 jalan (Sgt. Mat Deris, Leman Manjoi, Sahak Gerak Khas).


Saya dengan rendah diri menyeru kepada Kerajaan supaya mengambil berat kebajikan bekas perajurit dan letakkan lah maruah mereka di tempat yg sepatutnya. Saya sebenarnya tidak mahu meungkit2 kisah lama, tetapi apakah kesalahan kami, sehingga kehadiran kami tidak dipedulikan.
Bak kata pepatah: Patah tumbuh, hilang berganti, kini anak sulong saya mengikuti jejak langkah saya sebagai seorang anggota komando walau pun saya cuba menghalangnya.
“DATANGMU TIDAK DIUNDANG, JIKA RAGU SILA PULANG..”
Pak Matjau


#Aku cuba meminta kebenaran dari beliau [sharikadir], namun sehingga sekarang beliau belum memberi maklumbalas. Aku andaikan beliau agak sibuk dan aku juga berharap beliau tidak marah dengan entri ini.
Terima kasih buat sharilkadir.
#Rayuan Hari Pahlawan mengutip 6.3 juta tahun lepas?? [BACA SINI]

Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved