ISL DiHaramkan FIFA & AFC- Safee Sali terjejas menjadi wakil negara!

on 14 Disember 2011

Agak mengejutkan juga bila dapat tahu mengenai berita Safee Sali tak boleh mewakili negara .Berita ni mengundang persepi ingin tahu aku, kenapa dan mengapa... Aku tahu isu ni pun melalui  ohcikgu.com. Untuk menghilangkan keraguan tersebut..aku terus mencari menerusi bantuan pak cik google. Antara yang aku jumpa.....

  1. Rupa2nya ISL (Indonesian Super League) yang dikatakan gred B (Malaysia gred D) telah "diharamkan" oleh FIFA dan AFC kerana ISL menghadapi kemelut dalaman. PSSI (Persatuan Bolasepak Seluruh Indonesia ) dikatakan "TIDAK" mengiktiraf ISL menyebabkan FIFA dan AFC juga tidak mengiktiraf ISL.
  2. PSSI adalah penaung utama sukan bolasepak di Indonesia. Sebagai alternatif, PSSI telah menubuhkan satu liga baru sebagai pengganti kepada ISL, iaitu IPL (Indonesian Premier League)
  3. Selain Safee, pemain asing yang sedang menyumbang tenaga di Indonesia Super League antara lainnya ialah  pemain Persipura yang berasal dari Liberia Zah Rahan, pemain Sriwijaya FC berasal dari Saint Kitts, Keith Kayamba Gumbs, dan sejumlah pemain asing lainnya.
  4. Dikatakan ramai (majoriti) pemain skuad kebangsaan Indonesia beraksi di ISL. Semua pemain dan kelab tersebut telah diminta untuk berpindah ke IPL.(Sebab IPL sahaja diiktiraf oleh PSSI, AFC dan FIFA)
  5. Saat ini ISL diwakili oleh 18 pasukan kelab (termasuk kelab yg diwakili Safee Sali), manakala ISL pula diwakili dengan 12 pasukan kelab. Namun kedua2nya masih cuba mempertahankan hak terutamanya ISL yang jelas telah diharamkan oleh PSSI, AFC dan FIFA.
  6. IFW (Indonesian Football Watch) adalah organisasi yang dibentuk oleh wartawan Indonesia yang perihatin terhadap kemelut yang melanda. "IFW menyatakan PSSI di bawah pimpinan Ketua Umum Djohar Arifin Husin, harus segera kembali ke aturan yang ada. Ketua IFW, Sumaryoto, menjelaskan, salah satu keputusan Djohar yang tidak sesuai aturan adalah melegalkan (meluluskan) Indonesian Premier League (IPL) dan justru mengharamkan Indonesia Super League (ISL)."


Rumusan aku;
# Safee Sali tidak akan dapat mewakili negara seandainya isu ISL dan IPL gagal diselesaikan oleh PSSI. Juga seandainya Safee tetap untuk terus bermain untuk Pelita Jaya didalam liga ISL yang tidak di iktiraf oleh PSSI. Insyaallah, aku pasti dia pasti akan buat yang terbaik untuk diri dia sendiri dulu. Periuk nasi lebih penting woooo......

Sumber aku:
http://ohcikgu.com/2011/12/13/safee-sali-berdepan-dengan-risiko-untuk-diharamkan-mewakili-malaysia-mengapa/
http://portalsukan.com/tag/indonesia-super-league-tidak-diiktiraf-afc-dan-fifa
http://www.ammboi.com/tag/safee-sali-pelita-jaya-fc/

Saksikan:
Video Shafik rahim berlatih di Cardiff
Fakta Malaysia vs Indonesia (Sea Games 2011)
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved