CUKAI 6% PRABAYAR DITANGGUH

on 20 Mac 2012

Berita di Utusan Malaysia memaparkan, cukai 6% yang bakal dikenakan keatas semua pengguna talian prabayar akan ditangguhkan/diputuskan di Dewan Rakyat semalam. Alhamdulillah, kalau ianya berkuatkuasa pada 15 September nanti, aku rasa ramai yang tidak bersetuju dengan cukai tersebut. Itu baru cukai dari syarikat tu saja, cukai dari kedai2 "kokak" nak kira camne lak?

Aku percaya [walaupun bukan semua], masih ada kedai yang mengenakan cas sebanyak 50 sen terhadap semua kad-kad top up yang dibeli pelanggan. Contoh, RM10.00[Top up] + RM0.60[cukai 6 %] + RM0.50[cukai kedai kokak] = RM11.10. Jadi yang rugi ialah pelanggan juga, terpaksa menampung 2 kos. Berikut petikan dari Utusan Malaysia;
Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang menegaskan bahawa kementerian tidak pernah memberi arahan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk mengeluarkan memo kepada pembekal perkhidmatan selular untuk melaksanakan cukai perkhidmatan tersebut.

"Penetapan bahawa caj cukai perkhidmatan ini memang ditangguh seperti diumumkan tahun lepas.

"Kementerian tidak tahu mengapa laporan itu menyebut demikian... yang sebenarnya memang tidak ada arahan dan tidak ada keputusan,” katanya menjawab soalan tambahan Datuk Saifudin Nasution Ismail (PKR-Machang).

Salang berkata, apabila ia melibatkan cukai perkhidmatan, rundingan perlu diadakan membabitkan kementerian, SKMM, pemberi perkhidmatan, Kementerian Kewangan dan Kastam Diraja Malaysia. Beliau berkata, rundingan perlu diadakan sama ada perkhidmatan telekomunikasi akan dimasukkan sebagai perkhidmatan utiliti.
# Tahukah rakan2 semua, 4 syarikat yang telah bersetuju mengeluarkan kenyataan bersama ini adalah Celcom, Maxis, Digi dan U mobile. Mereka mendakwa cukai perkhidmatan yang perlau dibayar kepada kerajaan amat tinggi dan membebankan mereka. Jadi, itulah alasan yang digunakan untuk mereka mengenakan cukai prabayar kepada pengguna. Bagaimana pun, cukai ini sebenarnya telah termaktub didalam Akta Perkhidmatan Cukai 1975 lagi, cuma sejak tahun 1998 cukai tersebut diserap oleh syarikat2 tersebut semenjak mula mereka beroperasi.

Sumber- PERBIT dan Utusan Malaysia.
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved