Cara buat pages kat bawah header ~Blogspot

on 21 Mei 2011

As salam semua rakan dan juga selamat sejahtera kepada yang bukan beragama islam. Kali ni aku nak buat tutorial blog untuk pengguna blogspot, terutamanya kepada mereka yang belum tau lagi. Aku pun tak le mahir mana pun, sesah je bak kata orang tua2..hehehe..

Okeh, kali ni aku nak buat tutorial cara memasang page, seperti aku kat atas tu. Simple jer sebenarnya, tapi aku rasa ianya memang membantu dari segi traffik blog. Atas permintaan bro Afzai.nizam , aku cuba buat tutorial yg sempoi mengikut cara aku. Kalau korang ada cara yg lagi baik sila la komen kat bawah tu nanti.. Aku bagi contoh kat blog test aku yang tak de pages...Sila klik kat gambar kalau nak gambaran yg lebih jelas dan beso...;)



1. First ko pegi kat New Post>>>Edit Pages>>>New Pages
Cara buat pages kat bawah header ~Blogspot
2. Tulis macam biasa, dah siap tu ko pas tu ko pegi kat "post option" yang kat bawah (bulatan biru)...ko boleh edit sama ada nak setting bagi reader komen ataupun tidak...kat sini juga korang boleh buat sitemap,atau memacam lagi la yg korang suka.



3. Akan keluar pilihan..ko pilih blog tabs...pas tu save...

4. Hasilnya...home tu akan keluar sendiri...pages ni ko boleh buat sampai 10 pages.
Cara buat pages kat bawah header ~Blogspot

5. Ok rasanya tu je...tak de la susah sangat...yang penting ko kene create satu blog tuk ko buat test/ujikaji...bila dh ok baru ko apply kat blog yang utama. Template blog test aku tu template lama, so mungkin ada sedikit perbezaan dengan template yang baru nih. Minta maaf kalau tutorial aku tak begitu bagus bro..harap dapat membantu. Sharing is Caring.....




Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved