Foxconn - Bunuh diri kerana tertekan

on 28 September 2011

Foxconn - Bunuh diri kerana tertekan
Foxconn adalah sebuah syarikat berasaskan elektronik dan alatan komunikasi. Berpusat di Tucheng,Taiwan, Foxconn adalah pengeluar terbesar didunia dalam komponen elektronik OEM untuk seperti Dell, Intel, Microsoft, Cisco, H.Packard, Asus, Apple, Nokia, Sony, Nintendo, dan juga komponen untuk Ipad dan Iphone yang kebanyakannya dihantar ke kilang komponen utama Foxconn di tanah besar China. Mungkin  handphone yang kita sedang gunakan sekarang juga terdapat komponen yang dibuat kilang Foxconn, China. (Cam tak caya lak aku....hehehe)

Malangnya apa yang berlaku ialah bagi pekerja kilang yang baru masuk, dimana majoritinya datang dari kawasan pendalaman China berasa tertekan kerana tugasan yang melampaui batasan. Selain dari kerja yang teruk dan dikerah seperti tentera, mereka juga dibayar gaji yang rendah 55 ~ 65 sen sehari (nilai China) Kerja lebih masa juga diwajibkan tanpa diberi pengecualian kecuali dengan izin boss/penyelia masing-masing. Jumlah pekerja Foxconn diserata dunia mencecah ratusan ribu orang, di China sahaja jumlahnya mencecah 400,000 orang dan merupakan antara kilang yang mempunyai pekerja teramai di dunia. Dijangka sehingga penghujung tahun 2011, jumlah pekerja kilang Foxconn diserata dunia meningkat kepada 1.3 juta orang. Pehhhhh......ader ke kilang kat mesia yang jumlah pekerjanya mencecah ratusan ribu?? Setau aku lom ader lagi....

Setakat ini telah berlaku 16 kejadian bunuh diri dilakukan oleh pekerja kilang tersebut dengan terjun dari bangunan asrama. Punca sebenar dikatakan masih belum diketahui, namun Foxconn dilaporkan cuba mengawal kejadian ini dengan melantik kaunselor untuk pekerja yang bermasaalah. Kerajaan China juga dilaporkan melarang media massa disana membuat sebarang kenyataan mengenai isu ini kecuali berita dari  3 agensi ini, iaitu Xinxua News Agency, Kenyataan Rasmi Kerajaan (Govt Press Release) dan syarikat Foxconn sendiri. Aku dengar2, kalau ader bebarang hilang...time tu la pekerja yg kene jawab tu jadi tension  gila sampai tak tahan disoal siasat...tu mungkin salah satu punca bunuh diri kottt..Satu lagi, kebanyakkan mereka yang membunuh diri ini adalah bebudak muda lingkungan 20an...


kilang Foxconn

Dibawah ini adalah senarai mereka yang telah membunuh diri dengan terjun dari asrama yang disediakan oleh kilang Foxconn tersebut.


1.  May 14: Mr Liang, male, jumps from 7th floor of Fuhua dormitory and dies
2.  May 11: 24 year old female employee Ms. Zhu, jumps from the top of the eight-story residential building and dies
3.  May 6: 22 year old Lu Xin, male, jumps from Longhua site hotel balcony and dies
4.  April 7: 22 year old male employee dies in his residence in Zhangge village, Guanlan
5.  April 7: 18 year old female Ms. Ning jumps from Guanlan site employee dormitory and dies
6.  April 6: Ms. Rao falls from Guanlan site dormitory building and is still being hospitalized
7.  March 29: 23 year old male employee falls from Longhua site dormitory building and dies
8.  March 17: New female employee jumps from Longhua site dormitory building, suffering injuries
9.  March 11: Mr. Lee falls from 5th floor of Longhua site dormitory building and dies
10. January 23: Mr. Ma Xiangqian, 19 years old, dies around 4am. Police autopsy report later determines he died from falling from a high-rise.


Pemilik kilang Foxconn Terry Guo melawat asrama pekerja mereka di Taiwan

suasana hostel Foxconn

pekerja mengisi waktu rehat dgn tidur....

Mangsa ke 10 bunuh diri di asrama Foxconn

bunuh diri kerana tertekan
Pandangan dr luar bangunan asrama kilang Foxconn
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved