Ciri -Ciri MyKad Baru - Januari 2012

on 31 Disember 2011

Ciri-Ciri MyKad Baru - Januari 2012
Pehh..myKad dah ada design yang baru. Siap ada gambar ala2 laser lagi.Terbaik nih...Harap lepas ni tiada atau kurang la MyKad klon. Aku suka ciri2 MyKad baru ni...rasanya dah tak sabar nak tukar, tapi aku juga berharap kualiti kad ni lebih baik dari yang lama...

Contoh MyKad baru 2012
* Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan mengeluarkan MyKad baharu yang dipertingkatkan tahap kualiti dan ciri-ciri keselamatan bermula Januari depan.
* MyKad baru itu mampu menangani permasalahan yang sering dibangkitkan sebelum ini antaranya isu pemalsuan, ciri keselamatan dan ketahanan serta kualitinya.
* Kelebihan MyKad baru itu adalah diperbuat daripada bahan 'polycarbonate' yang lebih tahan dan mengaplikasikan teknologi turisan laser pada permukaan kad serta dilengkapi perlindungan antisalinan bagi mengelakkan pemalsuan. MyKad itu juga mengandungi cip yang telah diuji kualiti ketahanan di Institut Penyelidikan Industri dan Standard Malaysia (SIRIM) serta makmal-makmal semi konduktor yang diiktiraf.
* Buat masa ini pengguna MyKad yang sedia ada tidak diwajibkan menukar kepada MyKad baru tetapi boleh berbuat demikian dengan keutamaan diberikan kepada mereka yang pertama kali membuatnya.
* Inisiatif ini berhubung kait dengan agenda meningkatkan fungsi ciri-ciri keselamatan dokumen berkaitan pengenalan diri dan imigresen setelah mengambil kira aduan rakyat berhubung tahap kualiti MyKad yang diguna pakai sekarang, termasuk la Mykad kepunyaan aku yang sedikit rosak...huhuhuhu...Korang lak camne?

Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved