BANTUAN AWAL KHAS RM100 MURID TAHUN 1 2012 BERMULA

on 12 Mac 2012

BANTUAN_AWAL_KHAS RM100_MURID_TAHUN_1_2012_BERMULA

Satu lagi bantuan khas dari kerajaan Malaysia sudah keluar. Bantuan awal khas sebanyak RM100. Tapi bukan semua dapat yer. Bantuan ni khas untuk murid tahun 1 pada tahun 2012 sahaja. So, mana yang belum kahwin tu jangan jeles laaa yerr, begitu juga dengan yang dah kahwin..tapi anak masih kecil ataupun dah besar. Hehehe...nampaknya bantuan ni aku pun bakal dapat juga, so tunggu pihak sekolah panggil je laa...he3x!! Sedikit info mengenai  bantuan khas RM100 untuk murid tahun 1, 2012 ini...

PENDAHULUAN
Pada 7 Oktober 2011, YAB Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Kewangan I telah membentangkan Bajet Negara bagi tahun 2012. Dalam pembentangan tersebut, kerajaan telah meluluskan peruntukan sejumlah RM530 juta untuk pemberian Bantuan Khas Awal Persekolahan RM100 kepada murid tahun 1 hingga tingkatan 5 bagi sesi persekolahan tahun 2012.

OBJEKTIF
Untuk meringankan beban perbelanjaan persekolahan pada awal tahun yang ditanggung oleh ibu bapa atau penjaga murid kerana pada lazimnya ibu bapa atau penjaga akan membuat persiapan untuk membeli barang-barang keperluan anak untuk ke sekolah pada bulan Disember 2011 sebelum sekolah buka

KRITERIA KELAYAKAN
Murid warganegara Malaysia dari Tahun 1 hingga Tingkatan 5 sesi persekolahan 2012.

TEMPOH PELAKSANAAN
Pelaksanaan bantuan ini adalah bagi sesi persekolahan 2012 sahaja.

KADAR
Kadar bantuan adalah sebanyak RM100.00 bagi setiap murid.

TANGGUNGJAWAB JABATAN
1 Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
2 Pembayaran bantuan dikredit ke akaun Kumpulan Wang Kerajaan (KWK) sekolah melalui Bank Simpanan Nasional (BSN).
3 Bagi sekolah yang tidak mempunyai akaun KWK, BSN akan membuka akaun sementara (one-off) bagi tujuan pembayaran.
4 Mengeluarkan Surat Siaran pelaksanaan Bantuan Khas Awal Persekolahan.
5.Membuat pemantauan bagi memastikan pelaksanaan pembayaran bantuan mengikut prosedur dan peraturan kewangan yang ditetapkan.
2.Bersekolah di Sekolah Kerajaan, Sekolah Bantuan Kerajaan, Sekolah Agama Rakyat, Sekolah Agama Negeri dan Sekolah Persendirian yang berdaftar dengan Kerajaan.

MURID BERPINDAH SEKOLAH
Bagi sekolah yang telah membuat pembayaran bantuan khas ini kepada murid yang akan berpindah sekolah, perlu mengecop ‘TELAH BAYAR BANTUAN KHAS RM100’ pada borang perpindahan sekolah murid berkenaan. Ini bagi mengelakkan berlakunya pertindihan pembayaran Bantuan di sekolah baru nanti.

# Tahukah anda, ada ibubapa yang datang ke sekolah hanya untuk menanda tangani borang di bahagian "menolak tawaran" bantuan ini. Aku tak tahu kenapa dan mengapa, cuma anggapan aku...mungkin dia ada rezeki lebih la tuu...berikan kepada mereka yang lebih layak...tapi, betul ke ada orang yang anggap pemberian ini sebagai rasuah kerajaan kepada rakyatnya?
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved