2 AKTA GANTI I.S.A?

on 10 April 2012

2 akta baru bakal diperkenal hari ni di Dewan Palimen
2 AKTA GANTI I.S.A? Berita hari ini menyiarkan tentang pengumuman berkenaan pembacaan kali pertama bagi 2 akta baru yang akan menggantikan undang2 I.S.A akan dibawa oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri iaitu Datuk Seri Nazri Aziz pada hari ini.

Aku rasa 2 akta baru ini akan menjadi perhatian buat kedua2 belah pihak di Malaysia...masih awal untuk memperkatakan tentang kedua2 akta baru itu..kita tunggu dan lihat sahaja nanti...mungkin malam ni akan keluar dalam berita...
"Bacaan kali pertama hari ini. Ia akan dibacakan kali kedua Isnin depan dan seterusnya dibahaskan oleh ahli-ahli Parlimen," kata sumber kepada Sinar Harian Online. Oktober lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, dua akta yang baru bagi menggantikan ISA akan dibentangkan pada bulan Mac 2012.
Najib menerusi Perutusan Khas Hari Malaysia pada 15 September lalu mengumumkan ISA akan dimansuhkan dan dua undang-undang baharu yang sesuai akan digubal bagi memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara. 
Katanya, undang-undang baru itu akan digubal di bawah 'semangat serta payung' Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan bagi mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah.Dalam perutusan itu juga, beliau turut mengumumkan pemansuhan Akta Buang Negeri 1959 selain akan mengkaji semula secara komprehensif Akta Kediaman Terhad 1933, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dan Seksyen 27 Akta Polis 1967.
# Kredit - SinarHarian,umnoonline
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved