GAJI MINIMUM - RM900

on 02 Mei 2012

GAJI MINIMUM -RM900
MTUC

Bersyukur kerana perjuangan beberapa persatuan terutamanya MTUC selama 15 tahun akhirnya telah berjaya mencapai kata sepakat dengan pihak kerajaan untuk menetapkan dasar gaji minimum. Hari Isnin yang lalu, aku terpaksa pergi ke satu kursus singkat [3 jam] yang mana penceramahnya adalah salah seorang ajk kesatuan tempat kerja aku.
Isnin lepas, Najib mengumumkan kadar gaji minimum bagi pekerja di Semenanjung Malaysia ditetapkan RM900 sebulan (RM4.33 sejam), manakala bagi Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan sebanyak RM800 sebulan (RM3.85 sejam) yang akan berkuatkuasa enam bulan daripada tarikh perintah itu diwartakan.
Dikesempatan yang ada itu, sempat juga kami bertanyakan soalan mengenai gaji minimum ini. Kebetulan...hari itu adalah hari dimana kerajaan mengumumkan keputusan gaji minimum tersebut. Apa yang menariknya ialah, [jawapan dari ajk kesatuan aku tu] gaji minimum ini sebenarnya hanya menguntungkan pekerja baharu sahaja. Pekerja lama tidak langsung termasuk didalam akta ini. Bermakna...semua kenaikan selepas ini adalah atas belas ikhsan syarikat. Kalau pihak syarikat prihatin, ada lah rezeki untuk pekerja lama, kalau tidak....sendiri mau ingatlahh..

Btw, aku lupa tanya tentang satu perkara, sama ada belas ikhsan itu termasuk kesemua syarikat yang ada di Malaysia atau hanya syarikat aku sahaja. Anggapan aku pada masa itu adalah untuk semua syarikat di Malaysia. Mungkin ada rakan2 yang arif dalam hal ini dan mampu memberi sedikit penjelasan. Aku agak terkejut juga sebenarnya...tetapi beliau mengatakan memang terdapat akta untuk itu. Jadi, pekerja lama dan kesatuan memang tidak boleh berbuat apa..




# Uishhh...nasib-nasibbb, Untung sabut timbulll....untung batu, tenggelam la jawabnyaa.....argghhhhhh. Satu lagi, rupa2nya Thailand juga baru menguatkuasakan kadar gaji minimum di negara mereka.
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved