Me & MIG 29 ~ scale model...

on 17 April 2010

Satu masa dahulu......kisah aku dan rakanku di Proton, berdasarkan kisah benar....kisah aku & Mig 29 scale model secara ringkas.

Mandor hasyim tgh baca dan plan drawing..err, mandor.."bomb tak nak buat gak kerr?"
Kepingan drawing yang telah dipoton dan ditampal dgn plywood
Sempena dengan Technology Day di Proton Shah Alam pada tahun 2010, aku dan rakan aku yang dikenali dengan nama kod James Bondnya iaitu Mr Mandor telah membuat keputusan untuk buat satu kelainan...yup kelainan dengan membuat scale model jet fighter MIG 29 (konon2nya tiru macam jet TUDM). rakan yang lain ada buat model penyu menangis, duit syiling beso...dan bagi designer lak tak de la sibuk sangat...buat live rendering jerr (masa hari tech day tu)
Susun kepingan drawing tu..reffering model tu..hok kecik molek tu
Cam biasa, baca drawing yg dikutip dari mr google, pas tu print kasi besar sikit...pas tu plan la nak start ngan material apa. Biasanya guna foam ngan hard epoxy yang kami panggil araldite.

haaa...ni la dia yg kami panggil araldite...mix material A ngan B...pas tu uli cam tepung kuih sampai sebati
Proses penampalan epoxy pada model. Pas tu pe lagi...bak kata kumpulan Spider la..."gosok jangan tak gosok sampai berkilat..."he3x!!! Tapi x de la sampai berkilat...kene la follow shape yang drawing yang dah ada tu...

Sand paper(sander paper #60) kasar giler beb....
Dah nampak bebanyang dia sesikit lor....
Pas tu cam biasa lagi...tampal dan dapatkan shape yg dikehendaki...tampal dan sanding dan paint surfacer!!!

paint surfacer ni gunanya tuk cover tang bubble kecik dan kesan kertas pasir yg kasar2...no hardener
Huiyooo...dah dekat nak siap nihhhh......


Malangnye selepas proses ini...kaki aku injured pulak disebabkan kegatalan nak main futsal...lawan pulak masa tu bebudak muda dari Styling Perodua...Hmmmm, tak pasal2 aku mc 1 bulan....adehhh......tulang kaki aku crack la plak...Off course, time ni yang paling nyaya ialah kawan aku si Mandor Hasyim tu, nak tak nak dia kene proceed keje sorang2...tapi nak wat cmne kan....Bukannya aku sengaja nak kasi kaki aku retak....huhuhu


kaki StarWars...Nickey Hayden pernah pakai mende ni jugak wooo.....
Memula doktor Ariff  (Salam Med Centre) nak simen...tp aku x nak..tu yg doktor bagi aku pakai satu alatan khas..mahal mende ni, RM 700.00 kalau x silap aku...Bila pakai jer, tetiba aku rasa kaki aku ni dah macam kaki Droid Starwars pulak...hehehe.

Inilah harinya, Proton Tech day, mig aku dr rear view
side view...

Dipendekkan cerita...debuk debak...Akhirnya...siap juga MIG 29 nih....walaupun aku x dapat buat finishing seperti yang aku kehendaki. Dan pada hari tersebut...aku gagahkan diri juga datang bawak satu famili untuk suport kawan2 lain walaupun masa tu aku masih lagi bertongkat satu..


# Ingat dihati bila kaki dah baik nak sambung buat detailing lagi...last2 bila keje dah berlambak...penyakit maleh datang menyerang la plak...Akceli retak kat kaki aku tu bersambung "tak cantik"...semuanya gara2 aku tak de disiplin...pakai kaki Starwars tu jarang2, padan muko aku...hehehe
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved