Bot nelayan asing berleluasa???

on 21 November 2010

Salam semua sahabat2..
 Hari ni nak membebel sikitlah. Sebelum ni memang nak buat dah entry ni,cuma masa tak berapa mengizinkan.Pada 5~8 Nov 10 yang lepas, aku dapat melepaskan diri kejap dari cengkaman kerja. Lagipun mende ni dah plan lama,so bila tiba datenya tak bolehla nak tangguh2..kecualilah kalau ada kecemasan.ke

Pendek cerita,salah satu hobi utama aku ialah memancing. Tempat utama yang menjadi peberet aku dan rakan2 ialah di Dungun,Terengganu. Dikalangan pemancing,nama tekong Pok Lan memang dah tak asing lagi. Bayangkan,tempahan bot beliau untuk tahun depan dah penuh sehingga  kehujung tahun. Semestinye trip aku dan rakan2 pun ade gak untuk tahun depan.
So bila dah settle semua mende,aku n the gang pun bertolak le ke pipe line yg berdekatan dengan Pelantar Sotong. Point aku kat sini bukanlah hasil aku memancing. Tapi............. Bot Siam!!!!
Pada 6 Nov tu kami nampak sebijik je bot siam nih,meronda2 dengan senang hatinya menggunakan pukat tunda..Tup2 pagi 7 Nov tu, berlambak2 pulak bot siam berkumpul disatu tempat...bila dikira, korang tau bape jumlahnye..............11 bijik!!!  

Antara bot pertama yg kami jumpa. Bot Siam boleh dikenali melalui warna birunya....

Pehh..sakitnya hati bila tengok bot2 siam tu berleluasa di perairan negara. Hasil negara dikaut dengan sewenang2nya...Aku pasti kalau perkara macam ni berterusan, stok ikan kat perairan sana akan habis licin dibedal oleh puak2 perut hijau tu. Pukat yg diaorang gunakan bukan pukat sebarangan,pukat tunda tuuuu, maknanya, segala mende yg boleh dikaut akan masuk tak kira kecik atau besar. Sedih hati aku, bila tekong cakap.. "dah buat report dah...tapi macam tu gak laaa" 

Jadi nak salahkan sapa dalam hal macamni? 
Melalui blog picisan ni, diharapkan pihak2 yg berkenaan dapat la buat tindakkan (walaupun aku tau,tak kemana pun aduan aku nih hehehe)...tapi jangan le dah kene tegur ngan tv3 baru terhegeh2 nak ambil tindakkan. Selamatkan hasil negara demi anak dan bangsa kita yang akan datang!!!!!
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved