Telor tiruan,Patin RM13,000, Loji Lynas dan soya air liur??

on 14 April 2011

Seminggu dua ni heboh orang memperkatakan telor tiruan dari China ataupun telor palsu, apa yang pasti sejak berita ni keluar semua berada dalam keadaan berjaga2 dan berhati2 bila membeli telor sekarang.Termasuk la gua {kelmarin} bila membeli telor kat pasar malam. Siap tanya sakan kat si penjual lagi...nasib baik tu telor tu telor ori...hehehe
Entri para blogger juga penuh dengan kisah telor tiruan/palsu ini. Kali ni gua pun nak masuk campur sikit.

Gua betul2 nak tau ni... ada sesapa atau rakyat kita yang pernah menjumpai atau melihat telor tiruan tersebut, kalau ada sila inform kat gua yerr....Sebenarnya gua rasa ragu2 juga tentang persoalan tu. Tambah pulak bila kementerian dah bagitau yang telor didakwa tu sebenarnya telor asli.....

Betoi ka telor tiruan nihh?

Hok ni?? kompom telor tiruan la nihh....

Di Indonesia, menerusi wordpress tulisanperempuan beliau mendakwa telor tiruan memang sudah terlepas ke pasaran negara tersebut. Perkara ini terbukti apabila beliau membeli nasi lemak. Tapi tu pun dah lama dah...taun 2008 dulu. Heran gak gua, apsal lak 2011 baru nak kecoh kat sini.....hmmmmm

Pic dari tulisanperempuan

Terbaru kisah patin rm13,000.....Hehehe...ikan Patin memang mahal woo...pastu dah keluar dlm berita 50 orang makan dengan harga rm13,000, memula tu terkejut jugak. Tapi bila dah keluar dlm kosmo baru lah tahu yang isu ni sebenarnya ade salah faham sikit...

Jamuan patin RM13,000 patut - Pelanggan

12/04/2011 8:04pm

TEMERLOH 12 April – Seorang pelanggan yang dilaporkan membayar RM13,000 bagi makan tengah hari termasuk hidangan ikan patin di sebuah restoran di sini baru-baru ini, hari ini mengakui harga itu berpatutan kerana ia adalah untuk 350 orang dan bukannya 50 orang.
"Lagipun, ikan patin yang kami makan itu adalah dari sungai dan saya tahu ia memang mahal,” katanya di sini hari ini bagi menjelaskan mengenai tanggapan yang kurang tepat bahawa harga yang dikenakan itu tidak munasabah.
Pelanggan itu berkata, selain ikan patin, mereka juga makan udang galah dan ikan krai, sejenis ikan sungai yang harganya juga tinggi.
Menurut beliau, persepsi mengenai harga yang dianggap tidak munasabah itu timbul, mungkin kerana ada antara 350 orang yang turut makan pada hari itu tidak tahu nilai sebenar jenis-jenis ikan yang dihidangkan. – Bernama

Sape la yang buat cerita sampaikan kisah ikan patin berharga RM13,000 tu diperbesar~besarkan, pastu kecoh kat satu malaya ikan Patin Temerloh mahai nak mampuih...Sudahnya yang "nyaya" peniaga ikan patin kat sana jugak. Bahaya betoi laaa.....Sabo ye "rodong2" kat Temerloh ter....

Tapi ada satu lagi isu, kontroversi pembinaan loji Lynas kat Pahang. Gua rasa dalam banyak2 isu, yang ni paling penting sekali. Tapi malangnya kurang mendapat sambutan, entah ler....belum sampai 'seru" lagi kot. Tapi ingat ler yee...sok2 kilang tu dah naik pas tu jadi bencana (mintak dijauhkan ler) jangan le baru nak berkokok kesana kesini...tak de makna lagi dah. 

Terbaru kisah peniaga "air soya" kat Bangi..Gua rasa ramai dah yang tau...kat FB video ni tersebar luas woo...Bila tengok video tu, tetiba gua rasa tekak gua cam kembang semangkok jerr..Heeeeeee.....goli den!!
Giler betoi laa....

Sekarang ni gua maleh nak percaya dah kat paper atau media bulat2. Kene tapis dulu, (ikut cara gua laa kan..) Kalau dulu isu politik je yg gua rasa ragu, tapi la ni dah berjangkit kat isu2 semasa plak. Sudahnya, kita jugak yang terpedaya...siehhhhh.
Hmm panjang juga entri "rojak" kali nih...Okeh sampai jumpa lagi nanti.




# Anak gua yang kecik ni meragam (demam dah masuk 3 hari...memalam asik ngamuk jerr, gua dh rase cam zombi kampung pisang la plak...berjaga malam jerrrr...adoyaiiiiii.....)
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved