Tentera Malaysia di Balkan ~ Lt Kolonel (B) Manaf Kasmuri (Part 2)

on 12 April 2011

Hari tu gua ada buat satu entri berkenaan Kolonel Jihad. Kalau anda masih belum membaca intronya sila la ke entri yang sebelum ni yer (kat warna oren tu). Rasanya masih ramai lagi yang belum tahu kisah disebalik Kolonel Jihad ini. Untuk entri kali ini, gua cuma nak ambil kisah tentera Malaysia semasa berada disana sahaja.Gua cuba ringkaskan sebaik mungkin, semoga memberi manafaat kepada muda mudi dinegara kita ini.

 

  •  Lt Kol (B) Manaf Kasmuri merupakan Pegawai Pemerintah (OC~ Officer Commanding) semasa bertugas di Maktab Tentera Diraja. Berpangkat Mejar menguruskan Divisyen Putera MTD tersebut semenjak 1991 setelah tamat kursus Command and Staff College di Queensland, Australia.
  • Memohon dari Kementah utk bertugas di rantau Balkan ketika Malaysia belum membuat keputusan untuk menyertai PBB. Selepas 3 bulan dari tarikh permohonan,beliau diarahkan bertukar ke Battalion ke 23 RAMD (mekanis) Ipoh sebagai Penolong Pegawai Pemerintah. (800 anggota dan 150 kenderaan berperisai)
  • Keutamaan beliau adalah latihan kepada anggota dengan penyesuaian keadaan terutamanya suhu, tempat pertama pilihan ialah Cameron Highland. Selepas itu mendapat arahan untuk berlatih di Turki (anggota NATO). Ini penting kerana Malaysia sebagai negara "dunia ketiga" perlukan pengiktirafan dari negara yang lebih maju utk mengelakkan keraguan terhadap keupayaan tentera kita.
  • Penerbangan menggunakan pesawat Beoing 747 dan mendarat di Lapangan Terbang Tentera (Murted) yang terletak di barat Ankara. Lapangan ini pernah digunakan sebagai markas tentera NATO semasa misi mengebom Iraq.
  • Cuaca sejuk menyebabkan anggota tentera kita dicap sebagai tidak bersungguh dan mudah hilang tumpuan semasa latihan yang dikendalikan tentera Turki. Bermula dari sini, Lt Kolonel Manaf mula merancang sesuatu.( gua pun sama gak....kalau sejuk baik tarik selimutt jerr...hehehe)
  • Beliau memohon supaya tentera Malaysia diberi latihan di kem komando mereka yg tidak jauh dari kem yang sedang mereka duduki. Latihan intensif mula menampakkan hasil, tentera Malaysia dipandang tinggi oleh Ketua Komandan pusat latihan tersebut, biarpun sebelumnya beliau tidak percaya tentera Malaysia mampu melepasi latihan dipusat tersebut. Paling mengejutkan mereka ialah apabila doa dibacakan didalam 3 bahasa, Melayu, Arab dan Turki (Turki negara sekular...x de doa dlm tentera, walaupun seseorang itu muslim...bahkan sambahyang dan solat juga diabaikan)
  • Latihan tempur (serangan kilat) diadakan, latihan pertama; sebuah pemancar yang berada diatas puncak gunung yang penuh dengan salji menjadi sasaran tentera Malaysia dalam latihan ini. Menurut perkiraan tentera Turki, latihan ini mengambil masa selama 2/3 hari untuk dilaksanakan.
  • Ternyata tentera Malaysia berjaya menyempurnakan sasaran hanya dalam masa setengah jam sahaja. Pasukan bantuan musuh (Turki) berputih mata kerana tidak menyangka serangan dari tentera Malaysia. Mereka telah tersalah perkiraan. latihan kedua juga sangat mengagumkan. Manakala latihan ketiga telah menyebabkan tentera Turki menjadi seperti "haiwan buruan" yang bercelaru dicelah2 pokok fir!
  • Latihan besar2an pula membabitkan gempuran kereta perisai, disaksikan oleh orang2 kenamaan. Latihan yang dianggarkan selama 3 jam oleh pemerintah tentera Turki berjaya diselesaikan hanya dalam masa 10 minit. Mereka sangat kagum dengan keupayaan tentera Malaysia sehingga segala gedung peralatan yang ada dikem mereka dibuka untuk digunakan oleh tentera Malaysia.
  • Walaupun asalnya mereka (tentera Turki) yang sepatutnya mengajar tentera kita, akhirnya tentera kita yang mengajar mereka taktik melawan pemberontakan bersenjata. Dalam pada itu Lt Kol (B) Manaf sempat juga mempersembahkan KESBAN kepada mereka.

Rasanya cukup setakat itu dahulu, insyaallah gua akan sambung kembali kisah2 dari  Kolonel Jihad ini.



#Malbatt di Somalia
#Kisah seorang sniper
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved