Calvary Church di Bukit Jalil- Apakah berita ini benar?

on 06 Oktober 2011

Agak mengejutkan juga seandainya berita ini benar. Calvary Church dikatakan gereja terbesar di Malaysia dan juga diAsia akan dibina di Bukit Jalil. Wowwww!!! Biar betul nih.... Berita ni asalnya aku dapat di blog Islam Itu Indah ,yang diambil dari FB Dr Zainur Rashid Zainuddin. Kerja pembinaan jika diteliti pada gambar tu nampaknya memang sedang rancak berjalan. Reka bentuk bangunan juga seakan sama dengan ilustrasi gereja tersebut.

Persoalannya.....apakah berita ini benar, adakah ada rakan2 blogger yang lain tahu mengenai perkara ini.? Seandainya benar, aku nak dengar juga apa kata pemimpin yang meluluskannya. Jika salah, minta maaf lah..tapi aku nak tahu juga, bangunan apakah yang sedang dibina itu. Dulu kecoh tentang berita gereja terbesar akan dibina di Shah Alam. Namun selepas bantahan orang ramai, ianya menjadi  senyap. Dan kini isu ni timbul lagi, tapi timbul ditempat lain pulak.....

Pada aku, tak salah diaorang nak bina rumah ibadat diaorang. Semua orang ada hak untuk melakukan ibadat  mengikut cara memasing dan dirumah ibadat masing2... Cuma yang aku musykil, kenapa ianya harus terbesar di Malaysia dan di Asia. Tak boleh ke buat kat Thailand, Singapore,Vietnam, Jepun atau Filipina...kenapa harus di Malaysia??




# Jap...jap...nak garu kepala yang tak gatai nih......Apsal skg ni banyak tul org duk usha entri aku yg nih??
Pelik gak aku.....

Menurut Dr Zainur Rashid Zainuddin;
Pluralisme Agama tidak sama dengan Toleransi Agama....

Antara doktrin asas Pluralisme Agama ialah meletakkan kesamaan taraf semua agama &an semuanya mempunyai tujuan yang satu iaitu membawa manusia kepada keselamatan di Akhirat. Mengikut fahaman ini, tidak ada satu agama pun yang berhak mendakwa agamanya adalah benar & mutlak kerana semua agama adalah bersifat relatif.

Jika dilihat kepada doktrin Pluralisme Agama ini, maka ia memang bercanggah dengan apa yang disebut al-Quran bahawa Islam adalah satu-satunya agama benar dan diterima di sisi Allah SWT sebagaimana firmanNya yang bermaksud:

“Maka apakah mereka mencari agama yang lain dari agama Allah, padahal kepadaNya berserah diri segala apa yang ada di langit dan di bumi, baik dengan suka mahupun terpaksa dan hanya kepada Allah mereka dikembalikan” (Surah Ali-Imran, ayat 83).

Samada disedari ataupun tidak, gerakan pluralisme agama di Malaysia kini bekerja kuat siang dan malam melalui platform NGO, parti politik dan perjuangan hak asasi kemanusiaan sebagaimana gigihnya Jamaah Islam Liberal (JIL) di Indonesia yang telah berjaya memperluaskan aqidah mereka di Indonesia khususnya dan di Nusantara umumnya.
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved