Kenapa banyak sangat parti politik di Malaysia?

on 29 Oktober 2011

Kenapa banyak sangat parti politik di Malaysia? Aku pelik betul laa...kenapa parti kat Malaysia ni terlampau banyak sangat?. Sejak dari zaman lepas merdeka sampai sekarang kalau tak salah aku ade dalam 30 parti yang telah ditubuhkan dan juga telah dikuburkan.
Kenapa banyak sangat parti politik di Malaysia?
Kenapa la terlalu mudah kat Malaysia ni untuk parti2 politik ditubuhkan yee...kenapa tak seperti di US yang ada hanya 2 parti manakala di UK pula tak salah aku hanya 3 parti, sedangkan disanalah sistem kerajaan kita diadaptasikan. Padahal kalau nak diikutkan, negara derang tu lebih berganda2 besarnya dari negara kita. Nak kata dia orang tu terlebih demokrasi tak juga...atau kita yang terlebih demokrasi?

Persoalan ni aku cuba tanya kat kengkawan yang lain. Namun semuanya jawab "entah....cuba ko tanya persoalan ko ni kat dalam blog"....Errr ada tak kengkawan lain yang boleh jawab persoalan aku ni? List2 dibawah ni semua bersumberkan wikipedia, termasuk parti besar dan parti kecil. Apa akan jadi seandainya kerajaan Malaysia ubah polisi parti di Malaysia menjadi 2 je. Boleh tak perkara ni berlaku dan agak2 korang semua, ada tak implikasi buruk dengan hanya 2 parti di Malaysia?



Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved