Tabiat Merokok- Orang Utan pun tiru manusia

on 02 Oktober 2011

Tabiat Merokok- Orang Utan pun tiru manusia ! Aduhhhhh....


Kalau la spesis binatang pun dah tiru manusia, memang habis la kalau macam nih.Orang Utan merokok. Hmmm itu lah tabiat "Shirley" nama jolokan untuk Orang Utan betina ini. Tabiat ini dikatakan telah ditiru dari pengunjung yang merokok dan membuang lebihan puntung rokok ke dalam kandang Shirleydi zoo Johor.


Sejak dari itu Shirley dikatakan telah ketagih dan selalu meminta rokok dari pengunjung. Difahamkan untuk mengelakkan Shirley dari berterusan merokok, Shirley dikatakan akan dipindah ke zoo lain di di Kalimantan.

Siap cucuh sendiri tu...hehehe
Dibawah ni ade video Orang Utan di Zoo Johor yg dikatakan merokok. Tetapi aku rasa sedih jugak, sebab pengunjung ini jugalah (mungkin pakwe/suami/kawan) antara orang yang bertanggungjawab memberi Orang Utan tu rokok.


Adakah kes ni kes terpencil? Tidak..nampaknya spesis Orang Utan sememangnya jenis yang cepat meniru telatah manusia. Aku dapat tau yang spesis ni di Indonesia, Afrika Selatan dan Russia juga boleh kata banyak/ramai Orang Utan didalam Zoo telah ketagih merokok..

Bahkan di Indonesia  ada Orang Utan bernama Togar yang dibela sejak kecil bukan sahaja merokok malah juga meminati durian dan coklat.

Pada aku, mende ni terjadi disebabkan sikap  pengunjung yang kerap memberikan mereka tu rokok free (rokok dah la mahai...pi bagi depa isap wat pa)...Adoiyaiiiii...

Video yang dibawah ni plak dikatakan Orang Utan di Zoo Indonesia...


Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved