Ombak Rindu ~ Filem Meletup, Penulis Buku Pun Meletup!!

on 10 Disember 2011

filem novel ombak rindu
Novel Ombak Rindu

Bebaru ni aku ada usha2 entri kat blog kengkawan aku. Banyak lak yang bercerita tentang filem Ombak Rindu sebuah filem yang diadaptasikan dari sebuah buku, yang dikarang oleh Fauziah Ashari. Dengar khabar filem tu "meletup" kat panggung, meletup masyuk Rm 5juta dalam masa 5 hari!!!..Ke dah lebih sekarang nih? Tapi yang tak bestnya, si penulis Ombak Rindu ada buat statement yang mengatakan bayaran untuk beliau hanyalah "ciput"....tak berbaloi berbanding dengan apa yang diperolehi di panggung. Katanya apa yang dia perolehi hanya cukup2 tambang nak ulang alik dari Johor Baharu ke Kuala Lumpur. Sebelum aku bagi pandangan aku....apa kata kita baca sikit petikan yang aku cedok kat bawah ni...
Tiada apa yang tinggal. tiada sesen pun untuk saya kalau nak diikutkan bayaran yang diterima, tetapi perjanjian telah dibuat, sepatutnya pihak bertanggungjawab lebih prihatin tentang isu ini kerana apa yang diolah dari Ombak Rindu hampir kesemuanya adalah idea asal saya. Termasuk bait ayat yang disampaikan oleh Lisa Surihani, ” Redha itu ikhlas, pasrah itu menyerah”. Itu juga merupakan ayat yang ada di novel.

:BAYARAN PENULIS NOVEL OMBAK RINDU TIDAK SETIMPAL | illustrasiaku .com

Tetapi..bila piahk2 tertentu telah membaca kenyataan ini, terus mereka memberikan jawapan...
Syarikat penerbitan Alaf 21 Sdn. Bhd. menafikan sekeras-kerasnya dakwaan mengenai pembayaran royalti yang tidak setimpal kepada penulis novel Ombak Rindu iaitu Fauziah Ashari.
Pengarah Urusannya, Datuk Husamuddin Yaacob berkata, semenjak novel tersebut diterbitkan pada 2002, pihaknya sudah membayar royalti sebanyak RM219,000 kepada penulis tersebut setelah terjual sebanyak 160,000 naskhah.-Kosmo
Jadi, lepas ni kita tengok la kontroversi pasal filem ni... mungkin akan bersambung di dunia realiti pulak kot...harap2 tak jadi gitu laa...Satu lagi...
“Lagipun dia harus faham ketika menandatangani kontrak dahulu, sudah termaktub dalam perjanjian bahawa penerbit berhak untuk menguruskan novel Ombak Rindu tersebut termasuklah percetakan, promosi serta keputusan untuk mengadaptasikannya kepada filem atau drama,” jelasnya dalam satu sidang akhbar semalam.-Kosmo
Dan yang paling tak best...aku dengo2 filem ni ada adegan ranjang, mungkin satu faktor filem tu meletup kot?? Hmmm...terbaik lahh korang..jadi elok la share apa yang korang dapat kat dunia dan akhirat nanti ekk...he3x!!!
Ombakrindu meletop
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved