Filipina DiLanda Gempa Bumi - [Gambar]

on 09 Februari 2012

Berita basi...Filipina dilanda gempa bumi lagi. Alhamdulillah bagi kita yang tinggal di Malaysia belum pernah menerima dugaan sebegini, bersyukur kepadaNYA. Gempa yang agak tinggi ukurannya [6.8] pada skala richter itu telah mengakibatkan beberapa nyawa terkorban. Sejak kebelakangan ini banyak kejadian gempa telah dilaporkan...mungkinkah ada petunjuk disebaliknya? Wallahualam...hanya DIA yang Maha Mengetahui...
MANILA - Satu gempa bumi kuat berukuran 6.8 pada skala Richter menggegarkan pantai tengah Filipina semalam dengan menyebabkan sekurang-kurangnya 43 orang terbunuh dan mencetuskan suasana panik, kata beberapa pegawai.
Bencana itu melanda di selat sempit yang memisahkan di antara Pulau Negros dan Pulau Cebu yang padat dengan penduduk.
Gempa bumi menyebabkan banyak bangunan runtuh, jalan raya dan jambatan retak manakala bekalan elektrik turut terputus.
Di bandar Cebu yang dihuni 2.3 juta orang dan merupakan destinasi popular di Filipina, penyewa-penyewa bilik hotel bergegas ke tingkat lebih atas selepas mendengar khabar angin yang disebarkan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) bahawa tsunami besar akan melanda pulau itu.
Namun, Pusat Amaran Tsunami Pasifik pantas menafikan perkara itu.
Menurut pihak Jabatan Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS) pula, gempa bumi kali ini berpusat pada kedalaman 46 kilometer di bawah laut. - Agensi
 sumber berita -kosmo

filipina-dilanda-gempa-bumi

gempa-bumi-difilipina

Gempa-Bumi-Filipina






- Aku kena selsema ngan sakit tekak pulakk...main fiber byk sgt ni. makan pil selsema...mak aihh ngantuk amat woo...rase tak tertahan mata aku. Satu lagi..sekarang ni mmg tengah musim selsema,batuk ngan demam...carefull semua!!
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved