KISAH ANAK DERHAKA?

on 16 Mac 2012

Sebelum_itu_jiran_yang_tinggal_berdekatan_dengan_rumah_anak_mangsa__emaklumkan_kepada_waris_berkenaan_bahawa_bapanya_telah_meninggal_dunia_Waris_yang_mendengar_pengakuan__dibuat_jiran_terpinga_pinga_dan_memperkenalkan_kepada_mereka_bahawa_warga_emas_itu_merupakan_bapanya

As salam semua sahabat, kisah anak derhaka dah selalu kita baca. Mungkin dari kecil lagi kita dah ada mendengar kisah si Tanggang. Rasanya ramai yang tahu tentang kisah ini. Yupp...itu kisah dulu, mungkin kisah dongeng yang kita sendiri tak pasti kebenarannya. Mungkin juga itu hanya cerita rakyat yang diperturunkan turun temurun, zaman berzaman... jadi nak percaya atau tidak tu terpulang, sebab tak ada bukti yang kukuh tentang cerita tu.

Tapi, percayakah anda...kisah si Tanggang pada zaman moden pun ada jugak. Kalau tidak, takkan lah wujud rumah orang-orang tua diserata Malaysia. Ada kisah, anak2 yang memang dari awal lagi dah tak sanggup nak jaga mak bapak dia, lalu mereka campakkan orang tua mereka sendiri ke rumah orang-orang tua. Ada juga anak yang guna alasan terlalu sibuk dan tak sempat nak menjaga kebajikan ibubapa mereka, lalu mereka ditempatkan disana. Yup....banyak alasan dan halangan untuk mereka menjaga ibubapa sendiri. Wal hal semasa kecil, mereka itu silap2 ditatang bagai minyak yang penuh...

Hari ini, sesiapa yang terbaca kisah di Sinar Harian pasti merasa sedih. Kisah seorang anak perempuan tunggal yang tak mahu menjaga bapanya sendiri. Sanggup buat2 tak kenal akan bapanya sendiri dan pernah mewar2kan kepada jiran yang bapa beliau tiada dan telah meninggal dunia.. Gamaknya apakah hukum kepada anak ini? Derhakah dia ? Adakah layak dia menerima gelaran ini.... "ANAK DERHAKA?"

 Sebelum itu, jiran yang tinggal berdekatan dengan rumah anak mangsa memaklumkan kepada waris berkenaan bahawa bapanya telah meninggal dunia. Waris yang mendengar pengakuan dibuat jiran terpinga-pinga dan memperkenalkan kepada mereka bahawa warga emas itu merupakan bapanya. Polis yang mengiringi waris mangsa kemudiannya memapah mangsa keluar dari kereta dan menunjukkan kepada anaknya, namun anaknya itu masih tidak membuka pintu pagar dan membenarkan bapanya masuk ke dalam rumah.

Atas sikap prihatin, polis meminta anak mangsa untuk memberikan kerusi kepada bapanya kerana mangsa tidak tahan berdiri lama kerana sudah tua. Pertengkaran antara keluarga itu berterusan di mana anak mangsa tetap tidak membenarkan bapanya masuk ke rumah. Polis kemudiannya menasihatkan supaya permasalahan yang berlaku dapat diselesaikan secara aman kerana ini merupakan permasalahan keluarga.

http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/dia-ni-bapak-hang-anak-pura-pura-tak-kenal-1.32101
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved