GEMPA BUMI SUSULAN DI BANDA ACHEH - 6.1 SR,Ombak 6 meter!!

on 11 April 2012

Kawasan yang dilaporkan berlakunya gempa bumi yang pertama dan ketiga
Gegaran susulan dikatakan setinggi 6.1 skala richter berlaku sejam selepas gegaran yang pertama (8.9 SR)Warga Acheh dikatakan dalam keadaan panik ketika ini. Gegaran dirasai selama 4 minit di sana. Ribuan orang ramai keluar dari rumah dan menuju ke kawasan yang lebih selamat ekoran kebimbangan terjadinya tsunami sekali lagi. Pihak berkuasa Acheh dilaporkan telah menyeru mereka kembali ke rumah, namun bilangan yang kembali sangat sedikit.


Talian telefon/komunikasi dan juga talian elektrik dikatakan telah terputus menjadikan warga Acheh semakin sukar untuk mendapatkan info terkini. Seorang warga Acheh telah dilaporkan terbunuh, allahyarham ditemui dihadapan masjid Jami, Syiah Kuala Banda Acheh ketika orang ramai bertempiaran lari menyelamatkan diri. Bagaimanapun doktor telah mengesahkan allahyarham meninggal akibat serangan jantung.




Gelombang tsunami dijangka akan melanda pantai Acheh...setakat ini ketinggian ombak di laporkan setinggi 6 meter. Anggota Dewan Perwakilan Rakyat yang sedang bersidang didalam dewan dilaporkan telah bersama2 berdoa supaya tidak terjadinya musibah seperti tahun sebelumnya. Presiden Indonesia juga dikatakan telah memantau perkara ini dengan rapi.


Korban pertama gempa bumi di Acheh
# Sama-sama kita berdoa supaya tidak berlaku tsunami yang besar dan tidak berlaku korban jiwa yang banyak seperti tsunami dulu...Aminn...Ingat!!! Mereka adalah saudara se islam kita!!!!
kredit to - Kompas dan Tribun Jakarta


Update - Gempa bumi yang ketiga pula melanda...8.8 SR di tempat yang berdekatan dengan yang pertama...Ya Allahhh!!!!
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved