KOMANDAN & 37 ASKAR KOREA PENGAMAN PBB MASUK ISLAM

on 16 April 2012

# Tadi aku merayau2 di f/b, tetiba pula aku terjumpa kisah Komandan dan 37 askar Korea memeluk agama Islam. Sebenarnya kisah ni aku pernah baca di laman web Indonesia dulu..kirenya lama juga la. Tak tau kenapa masa tu tak terdetik pun nak share dengan kengkawan semua.. Tetiba hari ni jumpa dalam f/b pulak...terus aku ambik buat entri hari nih. Apapun kalau la kisah ini benar memang bersyukur kepada Allah S.W.T kerana dengan limpah dan hidayahnya Komandan dan 37 anggota perajurit dibawahnya terus memeluk agama Islam. Btw, aku tahu Korea adalah negara yang tiada agama biarpun terdapat banyak gereja disana. Waktu siang korang tak akan perasan akan kewujudan gereja nih...tapi bila malam...pehhh, lampu warna merah tu semuanya adalah gereja dan aku juga pernah ditahan oleh seorang pemuda Korea didalam subway, ingatkan apa kebendenya...rupa2nya dia adalah pendakwah agama kristian. Tapi aku tak tunggu lama...blah terus macam tu sambil berkata.."Sorry...i,m muslim"

KOMANDAN_KOREA_MASUK_ISLAM

Kapten San Jin-Gu adalah salah satu komandan Brigade-11SF, pasukan pengaman PBB dari Korea Selatan yang ditugaskan di Iraq. Kapten San dan pasukannya bertugas di wilayah Irbil, Iraq Utara. Ketika bertugas di wilayah tersebut, beliau sering mengamati orang-orang Muslim bersolat berjamaah di Masjid. Kebetulan markas pasukannya berada dekat dengan masjid. Dia sangat hairan dengan gerakan-gerakan solat tersebut.


Oleh kerana ingin tahu, beliau mencuba meniru seluruh gerakan solat dan mempraktikkan di biliknya secara sendirian. Ketika mempraktikan itulah dia merasakan ada ketenangan dan perasaan damai yang hadir dalam hatinya.


Itulah sebabnya, pergerakan solat tersebut kemudiannya dijadikan program meditasi dalam pasukan yg dipimpinnya (disamping Yoga), dan ternyata sebahagian besar anggota-anggotanya setelah melakukan gerakan2 solat tersebut, mereka merasakan perasaan yg sama, mereka juga merasa lebih tenang dan damai.

Sejak itu Kapten San berinisiatif mempelajari Islam untuk mengenalnya lebih dalam lagi, dan akhirnya dia memutuskan untuk memeluk Islam. Ketika niatnya ingin memeluk Islam disampaikan kepada anggota-anggotanya, beliau berkata : "Aku telah menemukan cahaya kehidupan yg sesungguhnya, aku ingin berada dalam cahaya tersebut, dan cahaya itu adalah Islam". Tanpa di duga, secara spontan 37 anggota bawahan yang dipimpin olehya mengangkat tangan mereka, sebagai tanda ikut bersama komandan mereka - juga untuk memeluk Islam.

Subhanallah..!!
Walhamdulillah..!!
Allahu Akbar...!!



Jika anda rasakan artikel ini sangat berguna untuk dikongsi, sila lah "SHARE" di wall masing-masing..;-)

SUMBER: Hamba Allah ♥
Mari kita bersama berdakwah..Sesiapa sahaja boleh ambil, share atau copy. Saya izinkan. Sharing for caring...Tinggalkan komen boleh juga untuk sama sama kita berbicang...
By: Harlina Binti Ahya Ulumuddin
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved