Cacat Bukan Penghalang Untuk Kejayaan

on 25 Jun 2012

Kecacatan Bukan Penghalang Untuk Kejayaan ! Yup...kecacatan bukan satu penghalang kepada kejayaan. Telah banyak kes-kes di mana orang yang cacat berjaya dalam hidup mereka.

Sesuatu yang sangat menarik jika nak dibandingkan dengan kita yang lengkap fizikalnya ini. Bak kata pepatah, kalau tak dipecahkan ruyung mana nak dapat sagunya..

Antara kes yang menarik perhatian aku adalah seorang mamat yang bernama Spencer West. Seorang lelaki yang sejak azalinya adalah seorang yang cacat. Tabah dalam menghadapi segala cubaan dan dugaan hidup, menjadikan semua itu satu cabaran untuk tambahkan koleksi kejayaaan beliau...pehhh!!!

Cacat Bukan Penghalang Untuk Kejayaan
Spencer West, mengalami kecacatan kekal sejak dari kecil lagi...
Spencer West, berjaya mendaki gunung Kilimanjaro (6,000 meter) iaitu sebuah gunung yang tertinggi di Afrika. Berbekalkan matlamat mengumpulkan dana Free The Children, beliau mendaki bersama 2 orang teman baiknya iaitu David Johnson dan Alex Meers. Aku di fahamkan misi tersebut berjaya mengumpul lebih AS$500,000 (RM1.59 juta) untuk pertubuhan tersebut, dan beliau mengambil masa selama 3 hari untuk tiba di kemuncak gunung Kalimanjaro itu.

"Mendaki Gunung Kilimanjaro merupakan perkara paling mencabar yang pernah saya lakukan, baik dari sudut fizikal atau pun mental.
"Namun, dengan berbuat demikian kita sedar betapa pentingnya untuk kita percaya kepada diri sendiri dan orang lain," kata West kepada agensi berita AFP dari Nairobi, Kenya.
"Saya memanjat menggunakan tangan. Ia memberi tekanan ke atas bahagian tersebut serta bahu saya," tambahnya.

Terbaik...satu contoh terbaik yang telah beliau tunjukkan. Kalau dia lelaki yang kelihatan serba kekurangan boleh berjaya, mengapa tidak kita? Terasa malu kepada diri kerana sikap positif yang di tunjukkan lelaki ini. Bak kata pepatah, di mana ada usaha, di situ ada kejayaan.

Cacat Bukan Penghalang Untuk Kejayaan -Spencer West
Malah beliau menjadi pendorong kepada mereka yang lengkap fizikalnya
Jadi, berusahalah untuk mencapai impian masing-masing, sesungguhnya kejayaan tidak akan datang bergolek begitu sahaja. Begitulah bila kita minat dalam blogging, insyaallah pasti akan ada jalan yang lebih sinar jika kita serius, rajin berusaha melakukannya dengan sepenuh hati dan kejujuran. Insyaallah....[pesanan khas utk diri aku sendiri]

Lihat lagi gambar Spencer West di bawah....










Cacat Bukan Penghalang Untuk Kejayaan
-salam mesra dari yastro- 


Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved