Rod dan Gua...

on 20 Februari 2011

Gua minat mancing. Ini salah satu hobi gua gak nih.
Minat bermula bila kaki gua retak akibat layan bola (futsal)...nak sangat main...ni la akibatnya..Main tak de la baguih mana...dah kene mc 2 bulan. Giler betul la duk kat rumah, tak tau nak buat apa siot. Akhirnya...



Akibat kecederaan yang gua alami tu, sebulan gua mc...Biasa le,bila dh mc, takkan nak duduk sajer je kat umah. So dari situ la, bermulanya perkenalan gua dengan aktiviti memancing. Bermula dari bawah jambatan Pulau Indah, dengan kaki yang terhencut2...gua layan jugak. Hasil?? hampehhh...penat sesaje jer...Siang malam dok pulun...sampai bini gua dah maleh nak membebel..hahahaPas tu pegi layan kat jeti Laguna Park, dekat dengan Port Klang...pun sama jugak..setakat gelama dua jari jee...Tak puas hati, turun pulak kat Jeti Acheh kat hujung Pulau Indah...Hmmmm...tak de bezanyaa...Hmm tak boleh jadi nih...mancing ape, kalau tak de hasil..membazir duit jerrr.


Perancangan baru dibuat, gua berpakat dengan pemancing tegar (opismate jekk) gi layan bot fiber (laut) kat Port Klang pulak. Ni sumer gara2 tak puas ati la nih...Bot Samad OFB...kaki pancing area Port Klang kompom kenai punyer..Seksa gak nak buat temujanji..Dah ramai orang dok booking tuu...Last2 dapat gak mencelah....

Bila tiba harinya, rasa berdebar gak sebab ni first time turun laut. Bukan ape,takut mabuk jerr...hehehe
Zooommmmm.....rase berdebar bertambah sbb gua dah rasa olengan ombak..."laju bot samad nih..." gua terdetik dlm hati....Habis basah baju gua kene tempias air laut...Port pertama, kat boya....layan apollo, pehh...syok gilers layan ikan tamban,selar n jaket. Walaupun tak besar mana, tapi puas hati bro...first time la katakan...

hasil apollo di boya..

Saiz ikan lak tak le beso mana...takat 3/4 jari jerr...Takat sedap makan..hehehe Soal mabuk, tetiba je beransur2 hilang...nasib baik boleh control. Legaaa...kalau tak, muntah ijao le gua kat dlm bot tu.

Dalam kol 5.00 ptg, Pak Samad cakap nak pegi "menotok"...gua pening dengar istilah tu...tak paham!!!
rupa2nya menotok tu nak pegi 'berhanyut" kat laluan kapal...Oooiicccc...pendek citer...malam tu ikan menyentap joran kami banyak kali gak..malangnya belum ada rezeki..Yang patah mata, yang terlucut..sumer ada...maklum le sumer tak bape "familiar" ngan laut selat Melaka nih.

Gua?? Hmmmm takat lopong jerr...dari awai sampai le balik..hehehe Nasib baik dapat merasa mancing cara apollo masa kat boya tu....dapat jugak le gua rasa "feel" tarik ikan.....Korang tau Pak Samad cakap ape..."takat bawak rod puyuh, mane maunye kat sini.."Aduhhh...bisanye woooo...terkedu gua...
Tapi tak pe la...first time turun mancing, memang banyak le bende yang tak kenenye. So..ni je la hasil yang gua dan opis mate gua dapat hasil dari pancingan pertama laut dalam di Selat Melaka. Insyaallah nanti gua post hasil pancingan dari Lukut pulak...

hasil terbesar, Jenahak Selat Melaka.

Nak potong bape ni woiii....

p/s: Masa Abg Samad tegur pasal joran puyu tu........kebetulan rod gua tu jenama xpuyu....hehehe, terasa cam dia perli gua jerr...joran made in Malaysia....gua simpan sampai sekarang woooo.........
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved