Tarif elektrik ditentukan hari ini...

on 27 Mei 2011


Setelah dikejutkan (legaa) dengan pengumuman kerajaan tentang tiadanya kenaikan terhadap harga minyak  petrol RON95, Hari ini rakyat Malaysia kini ternanti pula berita berkenaan kenaikkan tarif elektrik.

PUTRAJAYA 25 Mei – Kabinet hari ini memutuskan untuk tidak menaikkan harga minyak RON95, diesel dan gas petroleum cecair (LPG) buat masa ini.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, keputusan tersebut dibuat kerana kerajaan mengambil kira kepentingan rakyat.
“Kerajaan tidak tetapkan jangka masa berapa lama harga ini akan dikekalkan tapi buat masa sekarang keputusan kerajaan ialah mengekalkan pemberian subsidi terhadap bahan bakar ini.

Telahan aku, tarif letrik tak naik lagi tahun ni disebabkan PRU yang semakin dekat....tapi tak tau laa...jika beberapa pekara seperti harga berat sebelah oleh  IPP (Syarikat Pengeluar Tenaga Swasta) yang dikenakan kepada TNB di ambil kira.....

CYBERJAYA 26 Mei – Majlis Ekonomi Kebangsaan yang bermesyuarat esok akan menentukan sama ada tarif elektrik perlu diselaraskan.
Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, mesyuarat Kabinet semalam bersetuju menyerahkan kepada Majlis Ekonomi Kebangsaan untuk membuat keputusan mengenai tarif elektrik.
‘‘Majlis Ekonomi Kebangsaan akan menentukan sama ada tarif elektrik yang baru akan diperkenalkan, mesyuarat akan melibatkan beberapa pihak termasuk dari Perbendaharaan, Unit Perancang Ekonomi dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri,” katanya.
Utusan Malaysia

IPP, adalah syarikat swasta yang membekalkan tenaga eletrik kepada TNB, bagaimanapun harga yang dikenakan kepada TNB agak mahal dan menjadi beban kepada TNB untuk menanggung segala kenaikkan berunsurkan gas asli,diesel dan arang batu.

Mantan Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Tan Sri Ani Arope telah menyatakan kepada umum bahawa beliau tidak bersetuju dengan harga yang terlalu mahal yang dikenakan oleh Syarikat Pengeluar Tenaga Swasta ke atas TNB.
Harga yang dicatatkan iaitu 13.7 sen sehingga 15.5 sen per kWh (kilowatt hour), harga yang dikenakan IPP ke atas Tenaga Nasional Berhad (TNB)adalah harga yang lebih mahal dari harga yang dihasilkan sendiri oleh TNB. Ini bermakna TNB dipaksa membeli elektrik pada harga yang tak sepatutnya.
Malahan harga tersebut ditetapkan sebagaimana dalam perjanjian, sepanjang membekalkan tenaga tersebut, harga yang dikenakan ke atas TNB berubah menuruti kadar terdahulu sekaligus membolehkan Syarikat Pengeluar Tenaga Swasta (IPP) mengaut keuntungan yang besar lebih awal.
Perjanjian tersebut juga telah direka untuk memastikan IPP dilindungi dari sebarang risiko kenaikan harga bahan api seumpama gas asli, disel dan arang batu, manakala jika berlaku kenaikan harga pada bahan api tersebut makanya TNB lah yang terpaksa menanggungnya.-SelangorKini. 


#Apapun sebarang kenaikan tetap memberi kesan kepada rakyat..Harap2 tak naik laa...penat dah dok tengok rega barang dan makanan naik mencanak2...:(
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved