Tarian dari penjara ~ CPDRC/ Penjara Cebu.

on 14 Ogos 2011

Inilah penjara Cebu/CPDRC, kaw tengah tu tempat tahanan  membuat tarian ~ Gambar dari Google Maps


Pusat Tahanan dan Pemulihan di wilayah Cebu , juga dikenali dengan singkatan yang CPDRC, adalah sebuah penjara yang unik didunia dengan kawalan keselamatan penjara yang maksimum di Cebu, Philipa. Uniknya penjara ini ialah kerana senaman tarian yang telah mereka buat sejak tahun 2008. Tak pernah lagi ada mana2 penjara didalam dunia ini mempunyai kelainan sebegini.

Byron F. Garcia merupakan antara orang yang bertanggungjawab dalam memperkenalkan tarian didalam penjara CPDRC ini.
Byron F. Garcia pada asalnya ingin memperkenalkan satu program di CPDRC di mana tahanan akan bersenam selama sejam setiap hari. Beliau melihat gelombang banduan dalam barisan senaman itu dan berfikir ia kelihatan baik seandainya dibuat tarian. Beliau juga mendakwa dalam satu dokumentari filem British telah menjadi sumber inspirasinya.


Penjara itu kini mempunyai guru-guru koreografer sendiri rasmi, seperti Vince Rosales dan Gwen Laydor. Tahanan dibenarkan memilih untuk mengambil bahagian dengan rutin yang lebih canggih/hebat  manakala banduan yang lain (kadang-kadang sehingga 1500 tahanan) menyertai dengan rutin yang mudah lebih mudah.

Dan antara keistimewaan di penjara ini ialah penghuni akan diberi 1000 peso Filipina (US $ 22) sebagai insentif untuk berkelakuan baik. Pe~pe hal meh kita layan dulu..."Tarian dari penjara"






Video yang last ni dari public yang melawat penjara kot. Ada banduan perempuan sekali dan sama2 menari lagu "Macarena". Turut kelihatan seorang banduan yang agak berusia, dgn riangnya menari tarian ini. Pehhhh....cayalah CPDRC!! Memang lain dari yang lain!!!

Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved