Crash Test Paling laju dlm Dunia - Ford Focus

on 25 Oktober 2011

Aku difahamkan, "crash test" paling laju yang pernah dibuat didunia ialah kereta Ford Focus. Dengan kelajuan lebih kurang 130km/sejam (klau salah tolong betulkan), anda boleh saksikan bagaimana  remuknya kereta ini. Info lebih lanjut aku dah lupa, kerana ini adalah gambar dari koleksi aku satu ketika dahulu. Sedikit info mengenai ujian kemalangan ...

Kebiasaan bagi pengeluar kenderaan, "crash test" dilakukan dengan kelajuan yang agak minima (dalam 40~60km/h) bagi menilai keadaan kereta dan keadaan pemandu serta penumpang. Ujian kemalangan ini juga dilakukan dari pelbagai sudut kenderaan. Bahagian depan, sisi, belakang dan juga pengeluar yang membuat ujian dibahagian bumbung kereta. Bahagian dalaman juga dikaji untuk menilai pelbagai perkara seperti bracket seat, tali pinggang kereta, air bag dan juga keadaan penumpang semasa kemalangan berlaku. Kalau nak bercerita mengenai ujian kemalangan...agak panjang juga dan aku bukanlah org yang betul2 layak sebab aku cuma tau sikit2 je tentang ujian kemalangan nih. Tu pun menerusi bacaan dan info dari kengkawan...

Apapun, ujian dibawah ni dari Ford Focus menunjukkan bahawa dengan hanya sedikit kelajuan yang mungkin dianggap biasa bagi kita sebenarnya mampu membunuh kesemua penumpang ataupun orang~orang yang kita sayang dalam sekelip mata. Oleh itu berhati2 lah bila memandu, berikan sedikit kesabaran bila berhadapan dengan masaalah dan aku tau rakyat Malaysia pasti mampu mengubah sikap buruk bila memandu seperti yang ada sekarang ni. Dan aku juga tau, kawan2 aku dalam dunia blogger ni semuanya bukan tergolong dalam golongan jenis yang aku nyatakan tadi. Jom kita ubah sikap!!!!







# Ianya juga ingatan untuk diri aku, terutamanya bila memandu dijalanraya......

Jom join pertandingan pengalaman kena denda disekolah
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved