Clay Modelling ~ Bagaimana Sebuah Kereta Dihasilkan

on 16 Disember 2011

Korang pernah tengok kereta dah siap je kan, pernah tak korang tengok bagaimana cara untuk menghasilkan sebuah kereta yang bermula dari sekeping kertas? Hari ni aku tunjuk sedikit bagaimana caranya sebuah kereta dihasilkan. Bukan aku yang buat demo ni. Kompeni mat salleh, tetapi secara umumnya inilah asas untuk mana2 automotif manufacturer didalam dunia ni menghasilkan sebuah kereta.

Di Proton, kami menghasilkan sebuah model baru bermula dengan beratus2 helai kertas (bagi designer) kemudiannya akan dipilih lalu disinilah bermulanya bagaimana sebuah kereta dihasilkan. Selain dari imej 2D yang menggunakan software seperti Alias, kami juga mempunyai bilik Virtual Reality Room. Kalau tak salah aku, yang pertama di Asia tenggara ini. Menggunakan spek mata khas, ianya lebih kurang sama teknologi dengan wayang 3D yang korang biasa tengok tu...

Okey, sebaik sahaja design pilihan tu terpilih (biasanya 2 hingga 3 design) para designer akan menghasilkan data sketching ataupun rendering menggunakan software Alias. Kemudiannya data itu akan di transformkan ke milling machine mengikut scale yang diperlukan, biasanya kami akanbuat 1:3 scale dahulu. Adalah menjadi kebiasaan satu2 model itu akan diubah mengikut citarasa designer sehingga designer berpuas hati. Jadi...kerja aku dan juga rakan2 modeller yang lain adalah melakukan / membuat model seperti yang dikehendaki oleh designer. Selepas designer berpuas hati, kami akan membuat scale yang lebih besar iaitu 1:1 scale. Saiz sebenar sebuah kereta. Biasanya 2 unit model akan dibangunkan dengan 2 design yang berbeza.

Aku ringkaskan...setelah selesai segala2nya, pihak Top Management Proton akan membuat keputusan untuk memilih model yang akan dikeluarkan. Dari mula proses sehelai kertas  sehingga siapnya sebuah model untuk dipasarkan ianya mengambil masa lebih kurang 2 tahun. Maknanya kerja yang aku dan rakan di Clay Model Studio lakukan sekarang, hasilnya hanya akan lihat di jalanraya 2 hingga 3 tahun akan datang.

Data dan drawing akan dikeluarkan oleh designer
Aktiviti menampal clay diatas foam..
tampalan yang penuh
proses slick model sedang dilakukan
antara tool yang digunakan
Proses manual "menarah" model...
Dah nampak karekter line model ni
Senario yang biasa berlaku ditempat kerja aku
Inilah hasil bagi clay model 1:1 scale. Konsep yang sama digunakan ditempat kerja aku.
Biasanya finishing dgn paint la...
# Nak tengok lebih clear??Nahh....ni video yang menunjukkan cara sebuah model dihasilkan. Selamat menonton...:)

Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved