ISL Tak Haram - Zakaria Rahim

on 24 Disember 2011

"ISL TAK HARAM" ...adesss!!! Ni la berita dari SinarHarian pada 24 Dis yang lalu. Zakaria Rahim merupakan Pengurus Ketua Pasukan Pelita Jaya. Sebelum ni pun aku ada dengar ayat diatas tu dari statement pengurus peribadi Safee Sali. Apepun, berita selanjutnya ada dibawah ni...

“Kejohanan Liga Super Indonesia (ISL) tidak diharamkan dan Safee Sali akan bermain seperti biasa bersama kelab Pelita Jaya.Begitulah reaksi Pengurus Ketua Pasukan Pelita Jaya FC, Safee Sali, Zakaria Rahim ketika ditanya mengenai laporan menyatakan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (Fifa) mengharamkan ISL.
Katanya, perkara itu berpunca selepas berlaku salah tafsir terhadap laporan yang dibuat media di Indonesia dan satu sidang media khas akan diadakan dalam masa terdekat bagi meleraikan kekusutan tersebut.“Laporan mengatakan ISL diharamkan adalah tidak benar dan Safee akan terus bermain untuk Pelita Jaya bersama 17 kelab yang lain. 
“Jika benar ISL haram, sudah tentu pasukan kebangsaan Indonesia akan ‘bungkus’ kerana 95 peratus pemain mereka beraksi dalam liga berkenaan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam. Menurut Zakaria, Safee masih bermain untuk Pelita Jaya dan tetap dibenarkan beraksi untuk skuad Harimau Malaya. Sementara itu, Zakaria berkata, Pelita Jaya ada membuat tawaran baharu kepada Safee dan perkara ini masih dalam perbincangan kedua pihak. Kontrak bekas penyerang Selangor itu bakal tamat pada 31 Januari 2012.


Bagaiman pun, bila aku check di laman web rasmi PSSI.....
FIFA Pastikan ISL Ilegal
JAKARTA: Keputusan penting disampaikan Federasi Sepakbola Dunia (FIFA), terkait dualisme kompetisi yang terjadi di pentas sepakbola nasional saat ini. Dengan tegas, FIFA menyatakan hanya mengakui kompetisi yang digulirkan (disahkan) PSSI, yakni Indonesia Primer League (IPL). Sedangkan kompetisi lainnya, yaitu Indonesia Super League (ISL) yang juga sedang bergulir di bawah bendera PT Liga Indonesia selaku pengelola, yang sejak awal tidak mendapat restu dari induk organisasi sepakbola nasional, ditegasikan ilegal.
Penegasan tersebut disampaikan Departemen Media FIFA, dalam emailnya yang dikirim kepada salah seorang wartawan dari harian terkemuka di ibukota pada Selasa (20/12), seputar pendapat FIFA dengan adanya dualisme kompetisi, termasuk kompetisi mana yang mendapat pengakuan. Dalam surat elektronik yang sempat diteruskan kepada media lainnya tersebut, termasuk PSSI, dijelaskan bahwa FIFA telah melakukan pertemuan dengan petinggi PSSI dan AFC, terkait situasi terkini sepakbola Indonesia. Bahkan disampaikan dalam waktu dekat surat bersama FIFA dan AFC terkait penegasan legalitas kompetisi ISL tersebut akan segera dikirim pada akhir minggu ini. Hal itu dilakukan karena FIFA dan AFC sangat berhati-hati dalam menganalisis kondisi atau polemik yang terjadi di PSSI. 
"Merujuk pasal 18 statuta FIFA, PSSI harus mengontrol semua kompetisi dan harus mengambil tindakan terhadap liga ilegal seperti ISL," tulis Departemen Media FIFA seperti dilansir Republika kemarin. Menanggapi hal tersebut, Ketua Umum PSSI Djohar Arifin Husin kembali meminta klub yang berkompetisi di ISL untuk kembali ke PSSI yang merupakan 'rumah' mereka. Pasalnya, dampak negatif dari adanya kompetisi di luar PSSI cukup besar.
Terutama untuk kepentingan timnas Indonesia. Sebab mereka yang tidak ikut kompetisi resmi yang digulirkan federasi dilarang membela timnas di negara masing-masing. "Karena itulah, kami kembali menghimbau kepada klub yang bermain di ISL untuk kembali ke rumah. Mari kita tata bersama sepakbola kita. Pintu tetap terbuka, sekiranya ingin kembali bergabung," tandas Djohar (Yuski Pagola)


Jakarta 23/12/2011


# Jadi, isu ini sebenarnya adalah pertelingkahan antara 2 liga di Indonesia. PSSI mewakili IPL manakala ISL pula di bawah PT Liga Indonesia. Untuk makluman PSSI ditubuhkan pada 1930 dan bergabung dengan FIFA pada 1952. So, PSSI adalah wakil persatuan bolasepak yang sah untuk Indonesia. Mengenai PT Liga Indonesia pula, tiada info...yang ada cuma ada web tentang jadual perlawanan dan lain2 sahaja.
# FIFA juga telah menghantar surat rasmi kepada PSSI untuk memastikan hanya kelab dibawah naungan PSSI sahaja yang akan diiktiraf. Sekiranya PSSI gagal memastikan kelab2 dibawah ISL/PT Liga Indonesia kembali kepada mereka...pastinya semua pemain2 yang bernaung dibawah ISL akan DIHARAMKAN bermain untuk negara masing2, termasuk lah Safee Sali.
# Aku rasa, mesti ada sesuatu yang tak kena dengan PPSI yang membuatkan IPL tak nak bernaung dibawah mereka.. Kesimpulan aku, memang buat masa sekarang ISL belum diharamkan lagi. Tapi bakal diharamkan seandainya kelab2 di ISL berterusan enggan kembali dan bernaung dibawah PSSI. Namun berita FAM sedia membantu Safee Sali sekiranya ISL benar2 diharamkan aku kira agak melegakan semua rakyat Malaysia.
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved