Madrasah Salihiah Kanchut Akan Dirobohkan

on 24 Disember 2011

Madrasah Salihiah Kanchut
Madrasah Salihiah Kanchut - Utusan Malaysia Online
Inilah Madrasah Salihiah Kanchut, di Alor Star yang dikatakan bakal diroboh oleh kerajaan negeri Kedah dan digantikan dengan sebuah pusat membeli belah.  Sebuah madrasah yang telah berusia lebih 100 tahun. Bab2 politik aku tak nak masuk campur, lantak pi laa. Tapi pelik juga aku bila pemimpin disana sanggup mengorbankan satu lambang kedaulatan agama Islam dan diganti dengan sebuah pusat membeli belah. Gamaknya pusat membeli belah tu lebih penting dari agama Islam kot? Hmm...andainya aku salah info, sila perbetulkan. Aku tak kisah...tapi berkenaan dengan madrasah ini, kalau bukan kita yang diharap mempertahankannya siapa lagi yang kita nak diharapkan?? 


FAKTA MADRASAH SALIHIAH KANCHUT

1. DIBINA pada tahun 1327 Hijrah atau 1909. Kini berusia 102 tahun.

2. Bangunan yang asalnya diperbuat daripada kayu itu diasaskan antaranya oleh Hajah Aisyah.

3. Tapak asal Madrasah Salihiah adalah kira-kira 0.1 hektar namun mengecil kepada 0.08 hektar selepas sebahagian    daripada tanahnya diambil untuk tujuan pembinaan jalan raya.

4. Tapaknya berstatus tanah wakaf khas yang dikhususkan untuk orang Islam bagi tujuan pembinaan masjid atau surau dan ia tidak pernah diganggu sejak sekian lama.

5. Madrasah itu kini mempunyai kira-kira 200 ahli kariah, bahkan kariah dari Jalan Titi Siam, Kampung Pisang, Jalan Menanti dan umat Islam lain juga menggunakan kemudahan yang ada di madrasah itu.

6. Setelah sekian lama digunakan, pada 23 Oktober 2011 pihak Madrasah Salihiah menerima notis daripada Kerajaan Negeri Kedah agar mengosongkan bangunan madrasah itu untuk dirobohkan bagi memberi laluan kepada projek pembangunan.

7. Ahli kariah tidak berpuas hati kerana ia melanggar keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kedah pada 8 Rejab 1431 iaitu 21 Jun 2010 yang menyatakan. “Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah memutuskan bahawa surau ini hendaklah dikekalkan di tempat asalnya tanpa diruntuhkan struktur asal bangunan tersebut demi kemaslahatan jemaah berdekatan untuk beribadat dan melakukan aktiviti keagamaan.”

8. Namun pada cabutan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah pada 4 Julai 2011, jawatankuasa itu membuat pindaan terhadap keputusan yang dibuat pada 21 Jun 2010. Pindaan itu membenarkan madrasah itu digantikan dengan surau baru yang dibina oleh pemaju dengan beberapa syarat ditetapkan.

9. Notis mengosongkan bangunan itu diberikan lagi oleh kerajaan negeri yang berakhir 10 November 2011 bagi pembangunan semula Plaza Tunku Yaacob.

10. Kerajaan negeri berjanji akan menggantikan Madrasah Salihiah Kanchut dengan surau baru di pusat beli-belah tersebut.

# Update terbaru aku "Isu Madrasah Salihiah - Jawapan dari kerajaan PR"
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved