Pesawat MIG29N Akan Dinaik Taraf?

on 19 Disember 2011

Berita kosmo hari ini...
KUALA LUMPUR – Firma aeroangkasa Rusia, Mikoyan dikatakan sudah bersedia untuk menaik taraf 16 pesawat pejuang MiG-29N Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) termasuk proses memasang sistem avionik, radar dan persenjataan termoden.
Cadangan menaik taraf pesawat tempur itu kepada versi Mikoyan MiG-29UPG merupakan opsyen Rusia kepada TUDM untuk memanjangkan jangka hayat selain mampu beroperasi setanding pesawat generasi baharu.
Menurut sumber industri, kos keseluruhan program itu dijangka tidak membebankan TUDM kerana ia melibatkan kerjasama strategik Rusia dengan industri aeroangkasa India, Hindustan Aeronautics Limited (HAL).

Aku berasa gembira mendengar hal ini. Aku pasti MIG29N kita akan lebih tangkas dari sebelum ini termasuklah dari segi airframe pesawat, radar dan beberapa equipment tambahan yang lain. Semoga MIG29N kita akan terus berada di angkasa raya Malaysia untuk beberapa tika waktu lagi, kerana pada aku MIG29N masih lagi berupaya berkhidmat untuk negara. Nampaknya (aku rasa) anggota Smokey Bandit pasti akan tersenyum dengan pengumuman ini. Tabik untuk anggota Smokey Bandit!!!

Smokey Bandit
Anggota Smokey Bandit di LIMA 2011
MIG29UPG
Contoh MIG29 UPG Milik India
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved