SENARAI 10 ORANG JUTAWAN DI MALAYSIA 2012

on 04 Mac 2012

Bebaru ni aku terjumpa senarai 10 orang jutawan di Malaysia 2012 melalui web forbes. Makk aihh...kaya betul derang ni yerr..sampai ada yang mencapai tahap billion. Senarai tu ada dibawah,. Melalui web forbes itu juga sebenarnya seramai 40 jutawan disenaraikan. Tapi aku tak lalu nak tempek kesemuannya.. aku tempek mana yang sempat je laa...yang paling penting, senarai 10 jutawan tu ada dibawah ini. Jom kita lihat jumlah/angggaran kekayaan derang yang diisytiharkan melalui web forbes. Senarai ini adalah senarai terkini bagi tahun 2012.

1. Robert Kuok, berjaya mengekalkan gelarannya sebagai orang terkaya di Malaysia dengan nilai bersih AS$12.4 bilion, turun sedikit daripada AS$12.5 bilion pada tahun sebelumnya. Kuok, 88, memegang kedudukan tertinggi itu sejak 2006 apabila Forbes Asia mula menetapkan ranking untuk 40 rakyat Malaysia yang terkaya, Beliau menguasai empayar gula yang luas, minyak sawit, perkapalan dan hartanah.

2. Ananda Krishnan, 73, yang menyaksikan nilai rm beliau meningkat daripada AS$400 juta kepada AS$9.9 bilion. Beliau membeli dalam portfolio kuasa di Malaysia, Asia Selatan dan Timur Tengah dalam urus niaga yang boleh mencapai AS$2 bilion. Syarikat beliau, Maxis Communications, pembekal perkhidmatan telefon bimbit terbesar negara ini, baru-baru ini memeterai perjanjian 10 tahun untuk berkongsi rangkaian 3G dengan saingan UMobile.

3. Lee Kim Hua & Family, yang aset bersihnya susut hanya 1.5 peratus kepada AS$6.5 bilion. Keluarga di belakang empayar perjudian Genting kini mendapat perhatian media dengan usaha untuk mengembangkan operasi di Amerika Syarikat. Anak Lee, Lim Kok Thay, yang menguruskan Genting Group, menyaksikan kekayaannya susut sembilan peratus kepada AS$605 juta.

4. Lee Shin Cheng, yang membina IOI Group kepada salah satu daripada pengeluar minyak sawit terbesar di dunia, mengekalkan kedudukan beliau di tempat keempat dengan nilai bersih AS$5.2 bilion, meningkat sebanyak AS$200 juta daripada tahun lepas.

5. Teh Hong Piow, Anggaran harta bernilai 5 billion. Bekas pengasas Public Bank yang diasaskan pada tahun 1966 dengan keuntungan daripada perjanjian hartanah; kumpulan ketiga terbesar perbankan negara sekarang. Juga mempunyai operasi di Kemboja, China, Vietnam, Laos dan Sri Lanka.

6. Quek Leng Chan, dengan harta kekayaan setinggi 4.2 billion. Tokey beso Hong Leong Bank, Eon Capital, Hume Industries- syarikat berasaskan simen, konkrit dan keluli. Membeli sebuah penthouse di Singapore dangan harga 14 juta.


7. Syed Mokhta AkBukhari, anggaran harta yang beliau ialah 3.3 billion. Mendapat sebahagian besar kekayaan dari Malaysia Mining Corp (MPM), di mana dia memegang konsesi untuk mengendalikan pelabuhan dan lapangan terbang di Johor; memiliki kepentingan dalam Malakoff [pengeluar tenaga]. Melalui Tradewinds yang disenaraikan di bursa saham, mengambil alih pembekal beras negara, Padiberas Nasional. Memiliki Harrods di Malaysia [KLCC]. Juga melalui DRB HICOM.

8. Yeoh Tiong Lay, angaran harta beliau adalah sebanyak 2.6 billion.


9. Tiong Hiew King, anggaran harta 1.5 billion. Berjaya Group, beliau beroperasi Wendy, Starbucks, Pizza Papa John di Malaysia; air, rawatan air kumbahan dan tapak pelupusan di Malaysia, Indonesia dan China; membangunkan hartanah di Vietnam, Jepun. Membeli rangkaian sosial laman web Friendster.com; juga Pasukan bola sepak UK??  - team mana yekkk?
  
10.Vincent Tan, Anggaran harta mereka adalah sebanyak 1.2 billion.



11. Lee Oi Hian & Lee Hau Hian , Anggaran harta sebanyak 1.1 billion.  
12.  Azman Hashim , Anggaran harta sebanyak 900 juta.
13.  Shahril & Shahriman Shamsuddin  Anggaran harta sebanyak 845 juta.
14. Mokhzani Mahathir Anggaran harta sebanyak 685  juta.
15. Anthony Fernandes Anggaran harta sebanyak 615 juta.
16. Lim Kok Thay Anggaran harta sebanyak 605 juta.
17. Chen Lip Keong  Anggaran harta sebanyak 600 juta.
18. Jeffrey Cheah  Anggaran harta sebanyak 580 juta.
19. Kamarudin Meranun  Anggaran harta sebanyak 560 juta.
20. Lau Cho Kun  Anggaran harta sebanyak 525 juta.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

#Sebahagian besar ayat ni aku translate dari google translate.So kalau ada sedikit kesilapan tu harap maaf la ehh....:)
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved