BERSIH 3.0 28 APRIL 2012 nih?

on 04 April 2012



Salam semua, nampaknya BERSIH 3.0 bersungguh2 nak adakan perhimpunan ke 3 mereka pada 28 April nih. Perhimpunan BERSIH yang telah bermula sejak November tahun 2007 yang lalu, dikatakan tetap akan diadakan di Dataran Merdeka tepat pada tarikh tersebut. Pengerusi gabungan bersama, A. Samad Said juga menjangkakan 500,000 orang akan menyertai perhimpunan tersebut yang bakal bermula jam 2.00 petang.

BERSIH secara umumnya menuntut 8 perkara utama.

1.  BERSIHkan senarai pengundi.
2.  MEREFORMASIKAN undi pos.
3.  GUNAkan dakwat kekal.
4.  AKSES media bebas dan adil.
5.  MASA kempen minima 21 hari.
6.  KUKUHKAN institusi awam.
7.  HENTIKAN rasuah 
8.  HENTIKAN politik kotor.

Mereka juga mendakwa, perhimpunan BERSIH juga akan diadakan di 32 lokasi seluruh negara dan di dunia. Terdapat juga tuntutan lain seperti kes loji Lyanas yang turut dipersoalkan mereka. Turut sama dalam perhimpunan tersebut nanti adalah 84 pertubuhan NGO. Woww....terkejut juga aku. Nampaknya naluri hati aku berkata, "kali ni aku rasa mesti lagi ramai yang datang nih.."

Ambiga, Bersih 3.0
Pengerusi bersama Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) Datuk S Ambiga 

# Jadi pada aku, siapa yang menyokong memang kena pergi kat perhimpunan BERSIH ini. Kalau setakat menyalak tapi duduk kat rumah layan internet, tengok tv baik tak yah cakap. Buang masa je. Aku TAK SOKONG perhimpunan nih. Kenapa? Tak perlu tanya, itu keputusan aku sebagai lelaki kacak, kan kita negara demokrasi he3x!! Maaf kalau bahasa aku kasar. Tak semua perbuatan/kerja kerajaan aku sokong, tetapi tak semua juga perkara yang dilakukan pembangkang aku setuju.
sumber - Malaysiakini


# Update keadaan selepas Bersih 3.0
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved