Hikayat merapu balik kampung...

on 22 Mac 2011

Ini kisah gua mase nak balik kampung pada cuti sekolah hari tu. Sorry...ayat berterabur sikit..hehehe..
Disebabkan gua dah maleh nak balik malam Jumaat (dulu kerap jugak gua balik memalam),  pagi Sabtu 12Mac yang lalu, gua gerak ke kampung gua kat Sg Koyan. Perjalanan biasanya mengambil masa dalam 4 jam. Jalan tak le sibuk sangat...lega...gua plan nak lalu kat Highway DUKE...cepat sikit, lagipun jalan situ mmg tak banyak kenderaan. Hati gua pun tak sakit...hehehehe

Target gua cuma nak deliver ikan2 yg gua tangkap hari tu jer, pas tu gua nak gerak ke Kota Gelanggi. Ambik angin kat umah mertua gua dulu. Hari minggu ade jemputan....biasak ler...org kawen. Okehhh....
Ikuti hikayat gua balik kampung.....

Gua suka view ni...dan juga view berbatu kiri kanan yg kat tepi bukit sebelum nih..



Tetiba jer Highway Karak jem...Lohhh...jem pesal hape lak...tadi dok elok jerr...
Rupa2nya ade keta terbakor...cam dah lame padam je kesannya, Bomba pun tak de kat situ...tapi apsal jem gak...herannn!! Mungkin derang nak tengok  keta yang terbakar tu kot, tu yg jadi punca jem ...
dan korang nak tau, salah sorang orang yg menyumbang jem  tu.....ialah gua!!!...hehehe


Tut..tut..tut...hp gua udah berbunyi...Ropenyer abang long gua udah call.."cepat sikit, kalau lambat kat Bentong nanti jem...ade acara lombe beskal kat situ"
Pehh....nasib bek mase abg long gua call, gua dah dekat dengan Bentong, tak de la nak kalut sangat.
Rupanya hari tu Siri Jelajah Mesia sedang berlangsung (dari Pekan ke Bentong). Gua sampai situ dalam kul 1.00 petang (pelumba basikal dijangka sampai kul 3.00 ptg).
Organiser  tengah sibuk mengatur besi penghalang,susun speaker dan memacam lagi la kat jalan tu.
Legaa...kalau tak kompom kene lencong ikut jalan lain. Gua tengok pas tu kat Lurah Bilut, polis dah tahan kenderaan suruh ikut jalan alternatif .






Sesampai kat Koyan, gua lepak2 jap...kul 4.30 petang gua gerak lak ke Kota Gelanggi 1. Perjalanan mengambil masa 2 jam. Kira slow2 je la tu. Koyan~K.Lipis~Jerantut~ K. Gelanggi.
On the way lepas je dari Lipis, hari pun hujan...boleh tahan gak lebatnya. Gua wat biasa je la..tapi dalam perjalanan tu gua perasan yg air sungai Pahang agak besar dari biasa...


Tu dia...dalam kawasan Kg Mela...dah dekat ngan Taman Negara, tetiba jer satu kawasan tu dinaiki air. Alur sungai kecil tu dah tak boleh menampung air dari Sg Pahang...ape lagi...banjir laa.....
Gua bila bab2 banjir ni, rase cuak gak ngan keadaan keter gua.
Keta BJC gua ni manja sikit...bukan bole terkene air yg dalam sikit...kang tak pasai2 je "engine check" nyala...silap2 boleh kong tengah jalan. Tapi disebabkan tak de pilihan, gua kene redah gak. First step, gua kasi clear dulu kete kat depan tu, pas tu baru gua redah sambil minyak gua kasi "rem" sikit...gear 1.


Masa lalu banjir tu, anak2 gua yg berdua tu punya la seronok...menjerit sakan dalam keta...
Ishh...korang nihh...tak tau ke bapak korang dah comeh nihhh...Dah le air tu laju....tetiba "prankkkk"
Alamak...pe hal lak nih?? Org2 yang kat luar dah menjerit2 kat gua...gua steady jek (konon2nye laa)...siap angkat tangan lagi kat derang...hahahaha...Rilekler broo...Tapiiii.....jeng..jeng...jeng!!!


Hah BJC...nak redah gak...dah dapat akibatnyer...kene berhenti tepi jalan jap....kasi check dulu, natang ape la yang dok berbunyik tadi.....Saspen gak wooo.....


Tuu diaa....skirting "Jelmaan" gua dah tercabut daa....Ni banjir tu punya pasal laa...nasib baik yg depan tu kuat lagi...Dalam pada tu ade " awek" dtg kat gua sambil hulur tape, suh "masking".... kasi lekat sementara dulu....gua pun layan ler...Hehehe....terima kasih yerrr....
Tak jauh mana pun, dalam sekilo jer...skirting gua tu tercabut lagi...Aisehhh...tetiba gua dapat satu idea.
Gua cari tali (mcm tali kasut) ikat kat hujung tali, pas tu masukkan yg belum berikat tu kat lubang bekas/kesan 'ribbet" lama  (dr luar). Pas tu masukkan dlm keta suh wife gua pegang jek...hehehe sampai le gua singgah kat kedai aksesori kat Jerantut. Terbang le rm15 hengget semata2 ribbet  skirting jek...Mahal gak kedai tu...baru 10 batang ribbet gua guna...siot tul. Ambik kesempatan la tuu...



Pic yang ni lak, jalan dari simpang lama Kota Gelanggi 1 ke Tekam Plantation Resort (Research)
Naik air gak lorrr...Kalau nak pegi ke Tog Pat (org sini panggil cam tu ataupun Lepar kene ikut jalan lain...jalan ni dah naik air)

Mamat yg lepak kat motor tu sdg dok tunggu kawan dia (kat dlm air). Deme tu menjaring wooo...tapi tak de ikan sangat, dapat le puyu ngan lampam dalam 3/4 ekor...

Ni je la kisah merapu masa gua balik ke kampung hari tu..Time kasih sumerr...
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved