Memancing di PipeLine & Pelantar Angsi

on 20 Mac 2011

Memancing  merupakan satu hobi yang gua boleh kategorikan sebagai hobi "mahal". Ramai yang tak sanggup menyertainya kerana peralatan yang digunakan "mahal" dan semakin melambung tinggi harganya. Maklum ler minyak naik, sumer mende ikut naik...yang payah ngat nak naik.....Ace korang teka...
Hehehe...sendiri mau ingat lerrr!!!
Bagaimanapun "mahal" yg gua maksudkan tu hanya bila menjadi pemancing yang benar2 mencari ikan bergred A dan mengunakan khidmat tekong yang  mampu merealisasikan hajat yang tinggi mengunung giler tu...Insyaallah jika tiada aral, kebiasaannya hasil sgt2 memuaskan...

Aktiviti gua ni hanyalah setahun sekali jer. Itupun menerusi tabungan bulanan. Kalau tak menabung....mmg gua tak mampu nak pergi memancing sampai ke pelantar/pipe line. Secara puratanya trip untuk ke pelantar minyak mampu mencecah sehingga RM800.00 seorang...bayangkan kalau gua nak keluarkan duit tu "sekali hayun"...pengsann wooo!! So trip ni adalah trip kedua gua yg secara rasminya boleh ler dikategorikan pemancing hardcore...ye ker?? Buh ajer laaaa.....

Alhamdulillah, gua ade wife yg memahami kehendak dan hobi gua...Itu yg penting dalam rumahtangga...isteri memahami suami, dan suami pula memahami isteri..Baru la harmoni rumahtangga tu...aisehhh...merepek lak gua nih....

Okeh, mengenai trip kali ni...

  • Ahli: 11 orang.
  • Tarikh: 4 ~ 9 March 2011, 4 hari 3 malam
  • Target port mancing: Pipeline dan pelantar minyak Angsi
  • Tekong: Pak Lan/ Abg Lan + Awak2 3 org
  • Transport : 2 4x4 1 keta...
  • Umpan: sotong pasar dan ikan tongkol
  • Target hasil: Ibu kerisi,Merah,Kerapu dan spesis karang.
Kita teruskan dengan gambar yg gua dah tempek disini.....

Disaat pagi Sabtu, mentari baru nak menyinari bumi,
setia dengan tugasnya sehingga sampai waktu yg ditetapkan....

nelayan pantai sempat menjaring belanak...

Aktiviti biasa sebelum naik bot...kasi "buntat" perut memasing dulu...

on the way...kasi pose dulu...4 orang Biruu!!!
Hah...nampak takk...sorang dah "buntattt"

Hehehe....lagi pose istimewa...err, nampak cam dah kurang ahli jerr tuuu....

Sessi tangkapan
Nasir dgn kerapunyer....saiz kerapu biasa, goreng pon sodap nih....

Pehh...tak sabo betoi mamat ni nak tunjuk pic dia....
Ikan Kakap Merah tuu....rekod terbaru gua gakk....hahaha

Cik Wan dgn ebeknya..satu2nya ebek  trip kali nih

Newbie yg "hanyir"...taun depan kasi mantap lg bro...Din Black!! 
Sertik mari....


Gua menggunakan kuasa veto gua tuk mem"publish" lebey banyak pic2 gua dari org len...hahaha
Kerapu bara dgn ibu kerisi..

Jamal Dun dgn Ibu Kerisi...otai nih!!! Malam pakat mancing same ngan haji kat sebelah tu..
org len sodap membuto yooo...hahaha...

Mamat ni ler yg jadi penyebab gua "terjebak" ngan dunia mancing pipeline..
Roslano dgn kerapu pisangnyer...

Memerang laut  (Din Parang) yg pada awainyer tumbang...
nasib bek separuh trip dh pulih!!! Amacam Din?? Taun depan nak masuk nama lagi ker??

Cipan!! Made in Jengka....Taun lepas ko King!!! Taun ni gua lak laa....
Nasib bek Haruan Tasik yg kepala dia je, beso tong beras tu tak jadi naik...
kalau tak setaun punye  celoteh  wooo..hahaha

Ustaz Mie dgn merahnyer, first trip beliau dgn kami...

Brother Ali...King gak nie....
Korang tengok betoi2 pic tu...patah rod diaa.....baru naik merah 2 kilo...

Aikkk....awatnyer King Ali? Ni dah 2nd trip nih....Cam tak bersemangat jerrr....
Takkan sbb rod patah...ngan ko2 pun "patah" gak...aduyaiii!!!

Antara kelebihan menggunakan mesin letrik/Bangla... Gua tunjal ngan ibu jari kaki jerrr...
tau2 ikan dah sampai kat atas permukaan air...pas tu dok order "abc jagung lebehhh" kat geng ABC...hahaha
Geng2 ABC(kayuh manual) tension/tebakor giler tgk pic nih!!!

Antara sotong "sesat" yg menjadi ratahan kami malam tu...
Goreng pun sodappp....

Antara menu wajib diatas bot...sup ikan merah ngan kerapu bara...yummyy!!!


Hasil Ikan..
Ni la rupanya si Haruan Tasik...buat pekasam jer ikan nih

Ikan Merah...

Ibu Kerisi..

Kerapu Bara..

Kerapu Bunga yg mendominasi hasil pd trip kali nih..

Tambak..spesis karang..duri yg sgt tajam!!!

3 ekoq Kakap Merah

Laaaa...patut la len macam jer tadi...rope2nyer suda fenin sudaa...
Ali: "Taun depan aku dah tobat dahh...buat sakit badan aku jerr"
Yupp...kalau dah mabuk..4H 3M mmg terasa cam sebulan...bau masakkan nak muntah, bau diesel lagi laa...
bau rokok kengkawan lak... rase cam nak terajang jer kawan tu...hehehe
bebanyok besabo ye En Ali...

Hasil keseluruhan

# Terima kasih kpd semua rakan2 yg terlibat menjayakan xtiviti nih...juga tak lupa buat tekong Pak Lan dan awak2nyer..Mat,Lan dan Madi...Buat pengetahuan semua, tahun ni tempahan utk memancing dah penuh sampai ke hujung tahun....tahun depan punnnn dah penuh gakkk...Uisshh...dasatnyer tekong Pak Lan nih...
Antara nelayan yg berjaya di Dungun..
# 4 ekoq kerapu pisang telah diratah bersama dgn tekong kat restoran...ikan mahal tu...makan same2 je la...kan sonang!!!
# Maaf kpd ahli yg tak disertakan gambar dan ikan...gambau Haji Mie tak dak arrr.....
# Gilersss...lame tol gua nak siapkan entri nih...sampai 5 pagi siott.....
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved