Libya diserang PBB..

on 20 Mac 2011

Pagi tadi, sumber berita dari Berita Harian mengatakan Libya telah diserang. Sebuah negara yang merdeka dicabul kedaulatannya atas persetujuan PBB. Negara2 barat yang lain juga berlumba2 menghantar tentera  masing2. Kini dikatakan terdapat lebih 25 buah kapal perang di laut Meditrenean. bersedia mengambil peranan dalam misi Odyssey  Dawn.

Lebih dari 110 peluru berpandu Tomahawk telah dilancarkan dari kapal perang dan kapal selam US dan British.  Diikuti serangan udara  oleh tentera Perancis. Serangan menyasarkan lebih 20 kawasan radar,anti pesawat dan kawasan peluru berpandu darat ke udara. Libya dikatakan mempunyai 30 tapak peluru berpandu tsb dan 15 radar. Sumber awal Libya mengatakan sekurang2nya 48 org terbunuh dan 150 orang tercedera akibat serangan tersebut.

Serangan ini juga mengingatkan kita tentang operasi tentera US didlm Operation El Dorado Canyon. Tapi masa tu hanya US je yg terlibat. Kompom skg US puas hati sbb dapat bantai Libya gak akhirnya.




Semuanya gua rasa berpunca dari sumber minyak dan gas asli yang besar di Libya. Memang cekap betul derang ni mengambil kesempatan. Gua harap pihak Libya dapat memberi tentangan yang sengit keatas pencabulan kedaulatan wilyah mereka. Biar mereka rasa betapa "peritnya" kesan tindakkan mereka.

Namun jika sekumpulan besar lebah durjana menghurungi gajah sekalipun, pasti akan tewas jua akhirnya.
Hanya Russia sahaja yang menzahirkan rasa kesal diatas "hurungan lalat eropah ini".
Antara negara yang cuba mengambil kesempatan, termasuk yg belum terlibat...

  1. Amerika Syarikat ~ Kapal perang Barry (DDG 52),Uss Stout,Uss Providence,Uss Scranton dan Florida, Stealth Bomber (4u)
  2. British ~ Kapal selam Westmenster dan pesawat Tornado GR4.
  3. France ~ Pesawat udara 8 Rafale dan 2 Mirage 2000-D, 2 Mirage 2000-5, pesawat pengankut minyak dan AWACS. (sekurang2nya 20 buah pesawat terlibat dlm operasi ini)
  4. UAE  ~ ketenteraan darat
  5. Norway ~ F16 (6 buah)
  6. Italy ~ Fasiliti pangkalan dan juga sumber ketenteraan
  7. Spanyol ~ pesawat
  8. Kanada ~ pesawat
  9. Denmark ~ F18 (4u)

USS Barry DDG52 antara yg terlibat dgn serangan Tomahawk

Rafale france

Mirage 2000

pilot France bersedia di kokpit pesawat..

Tentera udara perancis, sdg memasang GBU.12 diatas Mirage 2000


F18 Hornet Kanada..bersedia di Tripani Birgi airbase Italy.

Awacs Nato mendarat di Sicily..

Penyokong Ghadaffi sanggup "melepak" berdekatan dgn rumah Ghadaffi menjadi perisai manusia.

Aisha Ghadaffi cuba menaikkan semangat penyokong Muammar Ghadaffi...




Pesawat Mirage pemberontak/ France 
 yg ditembak jatuh oleh tentera Libya berdekatan dgn Benghazi.
( France menafikan pesawat mereka ditembak)

Apepun gua harap biarlah rakyat Libya sendiri yang menyelesaikan masaalah dalaman mereka. Tak perlu negara2 luar sibuk campurtangan dlm urusan sebuah negara yg berdaulat dan merdeka. tambahan pula negara tersebut mempunyai sumber2 yg sangat2 diperlukan...
Gua harap betul kali ni Libya mampu (sbb sblm ni tak ada negara arab/afrika) yg mampu melawan balik serangan yg ditujukan keatas mereka.
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved