Carrom, sukan yang kurang popular....

on 24 April 2011

Sapa yang pernah main carrom? Rasanya ramai jugak kan? Tapi pada aku, permainan Carrom antara sukan yang jarang sangat rakyat Malaysia tengok dan minat. Maklum ler bak kata kawan aku, sukan untuk OKU jer...Opsss, maaf yer..bukan nak menghina OKU sebab aku pun consider OKU gak. [lutut x bleh blah maaa...hehe]

Aku masih ingat lagi masa kecik dan zaman remaja dulu, table carrom ni memang banyak didapati dikedai sukan. Namun dari segi kualiti papan ianya boleh la dianggap hanya untuk suka~suka. Zaman tu powder carrom, aku dan kawan2 cuma guna tepung gandum jerr. Cara permainan? Asal boleh jentik sudahh, main pun ikut "law" sendiri...Main untuk suka2, ape ade hal kan....

Carrom, asal usul permainan ni dikatakan dari India dan dianggap permainan yang sama "keturunan" dengan snooker,billiards,pool. Ianya juga dikenali dengan nama carrumcouronnecarumkaramkaromkarumfatta dan finger billiards. Permainan ini juga ada dimainkan dikalangan negara barat. Tetapi cara permainan dan undang2 mungkin berbeza apabila beraksi di pentas dunia berbanding dengan permainan di Malaysia. Bagaimana pun aku sendiri tak berapa jelas akan peraturan antarabangsa tu. Rasanya Malaysia pun ada juga menghantar wakil di pentas antarabangsa menerusi Malaysia , cuma aku tak pasti setakat mana cabaran yang mampu diberi oleh wakil negara. Okeh lupakan soal internasional tu, fokus pada apa yang aku nak bagitahu nih pulak.


Minggu lepas, sewaktu F1 sibuk beraksi dan berlumba di China, aku pun sibuk jugak melayan pertandingan carrom yang diadakan Kesatuan Pekerja Proton. Sebenarnya aku dah 2 tahun bersara dari melayani aktiviti carrom ni. Bagaimana pun aku akur atas pelawaan bekas partner lama aku. Sebelum ni, aku juga pernah mewakili jabatan (sukan antara jabatan je) didalam sukan ini, pernah juga mencabar diri bertanding diluar (sekitar KL jerr). Bagaimana pun pencapaian aku dan partner hanya setakat "suam2 kuku" je...(Biasanya 1st round dah K.O) hahaha..


Sewaktu game sedang berlangsung

Namun paling tidak aku sangka, kali ni penyertaan kami itu memberi sedikit hasil. Daripada (target asal) setakat asal boleh main jerr...aku dan partner melangkah sehingga ke separuh akhir. Tewas diseparuh akhir, kami dah tak lalu lagi nak melayani game carrom ni dalam penentuan tempat ke tiga dan ke empat. Hanya cabutan yang menentukan kedudukan, akhirnya cabutan oleh partner aku membolehkan kami dikedudukan ke empat. Hmmm...okeh la tu, sebab hadiah no 3 dan no 4 dicampur dan dibahagi sama rata. So adil dan saksama...hehehe. Kat bawah ni ada sikit pic pertandingan carrom antarabangsa. Banyak juga negara yang mengambil bahagian. Antaranya, France,Italy,Sri Langka,India,Germany,U.S.A,UK,Pakistan,Canada dan tak ketinggalan Jepun.

5th World Carrom Championship, France 2008
Siap skrin besar tuu...

Team Wanita Sri Langka dan France

Wakil Germany (Tobias vs Rodolfo)
Sumber: KOMUNITIKAROM @ Malaysia Carrom Association

piala yg pertama kali aku dapat...

powder carrom

Perancangan masa depan? Hehehe...main carrom ni setakat suka2 je, tak lebih dari tu. Jadi aku rasa setakat ni pun dah cukup. Letih layan carrom ni....tapi kepada yang berminat, sukan ni boleh juga dijadikan "pendapatan" sampingan sekiranya rajin berlatih menajamkan kemahiran dan menyertai setiap kejohanan yang  ada di Malaysia.
Terdapat beberapa nama kumpulan seperti Bata Merah (Penang),PKNS, MAS,DBKL,Proton (tak lope jg tu...) dan banyak lagi yang rajin bermain di kejohanan terbuka carrom terbuka sekitar Malaysia. Juga individu seperti Wan Arif yang agak digeruni dan disegani lawan....(ni yg takat aku kenal je, ramai lagi tuu sebenonya)
Pesanan aku kepada yang berminat dengan carrom ni, mantapkan minda anda dahulu kerana carrom juga merupakan permainan yang sangat2 menguji keupayaan mental anda sendiri. Kalau tidak.....pasti jari anda "seram sejuk" dan mengigil semasa nak menjentik striker carrom (tambah2 ramai penonton yg dok tengok game anda)...hehehe.


Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved