Review Blog Komando Kodai Kopi [KKK]

on 01 Jun 2011

Aku ni memang jenis manusia yang minat tentang hal ketenteraan. Abih segala blog dan forum dalam Mesia ni aku godak, semata~mata untuk mencari info tentang kisah tentera kita. Tapi bila dah serius dalam blog ni, forum dah jarang aku jengah...bizi banget sampai ngalahkan pak menteri pulak...hahaha.

Banyak jugak la blog kisah tentera yang aku jumpa, ada yang masih dalam service dan ada yang sudah bersara. Godak..jgn tak godakkk yeoppp.....

Tapi aku paling minat blog bekas tentera sebab mereka dapat menceritakan pengalaman berharga mereka itu menerusi blog, biarpun terhad kerana masih terikat dengan akta OSA [Official Secret Acts], namun (pada aku) sedikit sebanyak kewujudan blog ex tentera mampu memberi sesuatu kelainan dan dorongan semangat kepada rakyat Malaysia khasnya dan kepada golongan muda mudi umumnya. Terutamanya kepada rakyat yang "ketagih" cerita dan kisah silam bekas tentera kita di suatu masa dulu. Contoh terdekat...aku laaa sapa lagii....

Antara blog yang pernah aku "hinggap" dan buat review  ialah Jootings Ex Nuripilot,Catatan Pak Mail, Utoh Paloi dan yang terbaru aku jumpa Komando Kodai Kopi. Itupun setelah Den Cdo sendiri yang datang ke blog aku ini. Korang jangan tak percaya, disebabkan "taksub"nya aku dengan cerita komando...hanya dengan satu malam...malam Jumaat yg lepas, habis khatam aku baca blog beliau.... A ~ sampai Z..hehehe..

Header Blog Komando Kodai Kopi

Blog ini dipunyai seseorang yang mahu dikenali sebagai  Den Cdo (aku andaikan Den Komando) seorang bekas komando yang memasuki askar sedari umur 18 tahun. Difahamkan beliau adalah seorang lepasan "siswa" dan yang paling menarik sekali beliau adalah antara graduan pertama yang berjaya mendapat bere hijau hanya dengan sekali cubaan. Kiranya pecah rekod la masa tu, sebab sebelum ni  "siswa" yang mengambil kursus komando akan digagalkan bila mereka mengambil ujian asas komando yang pertama kali...erkkk baik korang baca sendiri je laa...

Kisah penceritaan beliau amat menarik sekali, yang mana kisahnya bermula dari zaman beliau nak masuk sojar hinggalah berjaya menjadi seorang anggota komando. Sangat menarik....serius beb!!! Paling menarik, kisah beliau dengan komando Indonesia dan juga kisah komando Malaysia dengan komando US.

Banyak juga kisah menarik yang lain, dan telah beliau kongsikan, tetapi ada yang terpaksa dirahsiakan demi menjaga kepentingan pelbagai pihak.

Aku maleh nak citer bebanyak, nanti tak best plak. Ape kata korang sendiri yang menziarahi blog beliau.Itu pun kalau korang minat dan ingin mengetahui sendiri cerita seorang komando....

Teringat ayat kat pintu masuk komando..."DATANGMU TIDAK DIUNDANG, JIKA RAGU SILA PULANG"...pehhh...gempakk siottt!!!

#Antara pasukan elit ataupun komando yang wujud di Malaysia....Kalau ada yang salah tolong betulkan...konon~kononnya aku nak buat senarai komando kat Malaysia...last2 aku pun pening kepala ...hehehe
  • PASKAL
  • PASKAU
  • GGK
  • PARA
  • PGK~ VAT 69
  • PGK~ UTK
  • UTC
  • Unit Gempur Marin [UNGERIN]
  • STAR Maritim

#Andai kata aku yang menjalani latihan sama spt kursus asas komando....ntah lee, mungkin aku juga tergolong diantara yang tak akan lulus ujian kot, dulu2 ade hati nak masuk sojar, tapi mak aku berkeras tak membenarkan, trus tak jadi sampai sekarang...hehehe
#Saje nak kasi kredit kat kawan aku yg nak pencen tahun depan, Tuan Pokeh, Kat PD, bila lagi kite nak ngeteh nih...
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved