Tragedi hitam pekerja Proton

on 22 Jun 2011

As salam semua...gara~gara komen bro Apan dari entri  aku, [Kilang Proton (Shah Alam) 1985)] Benar~benar telah membuatkan aku terkenang semula kisah2 lama di Proton. Satu antara tragedi paling menyayat hati yang pernah berlaku di kilang Proton dan peristiwa ini menjadi satu kenangan pahit buat semua staff. Peristiwa yang berlaku itu sama seperti apa yang dinyatakan oleh bro Apan di bawah ni....


Masih aku ingat lagi pagi tu, (masa tu aku masih lagi bertugas di production (Painting) ) tetiba datang berita mengatakan "ade sorang budak Stamping mati kene hempap"...Berita tu memang sangat mengejutkan kami. Kami disini semua maklum, jika istilah "kene hempap" tu berlaku di Stamping...memang ianya sesuatu yang tak dapat dibayangkan kengeriannya. Ianya seperti seketul batu/besi padu yang beratnya bertan2...jatuh keatas sesuatu yang lembik, dan impaknya.....Aku rasa kalian sendiri mampu membayangkan impaknya.

Apabila tau jer...Bergegas beberapa orang rakan pergi ke tempat kejadian, namun aku difahamkan pihak security Proton telah berkawal disitu dan tidak membenarkan sesiapa pun menghampiri kawasan tersebut. Aku memang tak pergi kesana disebabkan aku rasa diri aku memang jenis mudah mabuk darah. Dari dok pening2 kepala, baik aku tunggu je berita dari kengkawan yang lain. Tapi masa aku muda remaja, zaman aku dok merempit dulu..tengok accident yang ngeri2 ni tak ler jadi masaalah sangat...kalau sekarang ni...rasenya cam nak pitam lak...tak boleh blah maaa....mungkin faktor keturunan kott...hehehe

Aku cuba mencari kembali berita tersebut...alhamdulillah, aku terjumpa di yahoo group...




SHAH ALAM: Kilang membuat kereta nasional mencatat tragedi pertama sejak 17
tahun lalu apabila seorang pekerja maut akibat dihempap mesin membentuk bahagian
kereta di kilang Proton Seksyen 26, Alam Megah, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 8.15 pagi itu, mangsa, Rashidi Adnan, 32, yang
bekerja di bahagian Line D sebagai line keeper cuba membaiki satu mesin yang
tidak berfungsi daripada empat mesin yang dikendalikannya di bahagian itu.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Hussin Ismail, berkata Rashidi
yang tinggal di Pangsapuri Sri Proton, Jalan Samarinda 6A, Jalan Klang, mati di
tempat kejadian akibat kecederaan badan dan kepala yang teruk.

Menurutnya, mangsa yang cuba membaiki mesin itu tidak menyedari suis mesin sawat
seberat 350 tan itu tidak dipadamkan dan terus bergerak ke arahnya.

“Berikutan itu, mesin berkenaan terus menghimpit mangsa menyebabkan mangsa tidak
sempat menyelamatkan diri,” katanya.

Rashidi meninggalkan seorang isteri serta dua anak berumur dua dan empat tahun.

Jenazah beliau dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang sebelum
dikebumikan di Kampung Tekah, Assam Kumbang, Taiping, Perak.

Pengarah Operasi Proton, Datuk Kisai Rahmat, berkata pihaknya menghulurkan
bantuan kepada keluarga Rashidi berikutan tragedi itu.

Menurutnya, pihaknya sedang menjalankan siasatan untuk mengenal pasti sebab
sebenar kejadian itu secara menyeluruh.

Katanya, Rashidi yang berkhidmat di kilang itu sejak 1989 adalah seorang pekerja
berdedikasi dan berpengalaman luas.

“Proton sudah menubuhkan panel untuk menyiasat kejadian berkenaan, iaitu yang
pertama sejak 17 tahun lalu.

“Syarikat bekerja keras untuk mencapai kemalangan industri sifar di tempat kerja
dengan mencapainya secara dramatik pada 2000 dan 2001,” katanya dalam satu
kenyataan semalam.




* Walaupun tak beberapa mengenali allahyarham, rumah dia ngan rumah aku berdekatan jerr. Hanya selang satu blok.

*Budak yang jaga mesin tu masa tu budak baru, jenuh gak budak tu bersoal jawab ngan polis...dan kebetulannya, budak tu satu kampung dengan aku cuma dipisahkan dalam 10 bijik rumah, tapi aku x kenal sangat budak tu sbb junior aku. Adik aku kenal ...(masa tu adik aku keje ngan Proton gak, la ni dua2 dah berhenti dari Proton) Budak tu sampai dia berhenti pun dia jadi "fobia'.....sian gak aku tgk...aku penah jumpa sekali jerr..dlm 2 bulan selepas dia berhenti.

*Isteri allahyarham telah ditawarkan bekerja di Proton Edar, rasanya dia dah nikah lain dah sekarang nih...dan dia dah tak tinggal di tempat yg sama dgn aku lagi.

*Aku juga pernah tengok gambar kejadian...agak mengerikan. Gambar tu aku tgk di internet...tah sape la yg upload....Anggota badan yang tinggal hanyalah sebelah peha kebawah je. Cuba guna uncle Guggel ...tp x jumpa.

*Lain2 aku tak boleh ulas...aku bukannya jurucakap rasmi Proton...kang tak pasal2 Proton "OSA" aku lakk....harap semua memahami....caiyokkk...mase rehat dh tamat nih.
[entri ni aku buat time lunch wooo, rugi time makan aku]
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved