Malaysian MotoGp 2011 - Perginya Seorang Pelumba, Marco Simoncelli

on 24 Oktober 2011

Malaysian MotoGp 2011 - Perginya Seorang Pelumba, Marco Simoncelli
Sejarah tercipta lagi di Sepang, kali ini agak sedih kerana tragedi yang berlaku ke atas Marco Simoncelli pelumba San Carlo Honda Gresini. Belum pernah lagi (gamaknya la kot) dalam sejarah di Sepang, bendera merah dikibarkan oleh Marsyal yang bertugas akibat kemalangan semasa perlumbaan. Episod ini, pada aku memanjangkan lagi kes yang baru terjadi di litar Las Vegas bebaru ni dengan kematian pelumba Indycar Dan Wheldon.

Kredit to: MotoGp.com

Marco Simoncelli berasal dari Italy dilahirkan pada 20 January 1987 di Cottolica,Italy dan menggunakan no 58 dan merupakan tahun kedua didalam MotoGp setelah berlumba sejak dari tahun 2003 bermula dengan 125cc, kemudiannya beralih ke 250cc pada tahun 2006 dan berpindah ke MotoGp pada tahun 2009. Kerjaya beliau berakhir pada hari minggu lepas 23 Oktober 2011 akibat terlibat dalam kemalangan yang membabitkan Colin Edward (Monster Yamaha Tech3) dan juga Valentino Rossi (Team Ducati)

Kredit to: MotoGp.com
Sebagai peminat MotoGp (walaupun aku tak sempat nk pergi tengok live), aku juga merasa sedih dengan kehilangan seorang bintang yang sedang menyinar ini.




Paolo Simoncelli, bapa kpd Marco Simoncelli
Credit to: Dailymail.co.uk

# Sementara itu aku nak ucapkan tahniah kepada Zulfahmi yang mempamerkan prestasi cemerlang dengan kejayaan beliau menduduki tempat ke 7 di MotoGp Sepang 2011 dengan motor Derbi beliau tu. Untuk kedudukan semasa, Zulfahmi (63) masih lagi berada di tangga ke 17 dengan 30 mata. Sementara tu kawan beliau Mohd Farid (64) pula hanya berjaya mendapat tempat ke 24 sahaja. Pengalaman pertama bagi beliau didalam MotoGp. Bagi Mohd Zamri (87) dan Hafizh (86) di Moto2 pula, Zamri berjaya berada di tempat ke 18 dan Hafizh pula ditangga ke 20. Kira okeh sangat dah tu berbanding dengan pelumba Thai yang DNF dan pelumba dari Qatar (QMMF Racing Team) Mashel Al Naimi yang berada di tempat ke 24 (last sekali).
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved