Kisah Pelajar Cemerlang vs Pelajar Berubah

on 09 Januari 2012

Kisah Pelajar Cemerlang vs Pelajar Berubah
Minggu lepas aku ada buat entri bergambar dan video mengenai seorang pelajar yang pernah cemerlang dan dikatakan berubah bila di luar negara. Biarpun ada perbezaan pendapat dari rakan blogger dan juga rakan2 lain, aku cuma memerhatikan sahaja semua  komen tersebut. Biasa la tu, dalam hidup pasti akan ada pro dan kontra...pasti ada yang suka dan ada yang tak suka. Jadi terpulang la pada pandangan masing-masing.

Tetapi sebenarnya bagi aku, seorang pelajar yang pernah menjadi ikon dan idola kepada pelajar yang lain seharusnya menitik beratkan imej diri. Seorang ikon walaupun dia mengatakan dia bukanlah seorang ikon tetap menjadi perhatian ramai. Segala tindak tanduk pasti diperhatikan. Bagi pelajar lain pula yang bukan ikon, mesti la bab2 perubahan dan juga imej ini hanya dia dan kawan2 dia yang perhatikan. Soal kawan dia nak tegur atau tidak terpulang la kan. Jadi suka atau tidak ini lah dia kehidupan. Jagalah nama baik anda ketika anda sememangnya dikenali ramai. Apatah lagi kiranya anda satu ketika dahulu berimej bersih.

Okeh...sebenarnya aku bukan nak cerita pasal bab tu. Aku nak cerita sikit pasal kisah pelajar yang cemerlang akedemiknya tetapi tetap cemerlang juga agamanya. Inilah ikutan dan idola yang sepatutnya dicontohi oleh para pelajar. Perkara yang baik harus diikuti dan diteladani. Kisah beliau ini aku petik dari blog rakan aku iaitu Adanaberkat. [sila klik link tersebut] Korang boleh tengok selanjutnya dari blog beliau dan sumber asal yang beliau dapat. Aku cuma share sedikit kisah pelajar ni. Semoga menjadi satu kisah dan tauladan yang baik untuk dicontohi pelajar yang lain. Apapun nak berubah atau tidak, tepuk dada tanyalah selera...

pelajar cemerlang
SPM 2006 Siti Fatimah, cukup cemerlang sehingga dinobatkan sebagai pelajar terbaik seluruh negara dengan 17 1A dan 1 2A.
siti fatimah pelajar contoh akademik dan agama
Membaca Alquran,bertadarus satu kebiasaan bagi beliau dan rakan2.
Sedikit info:
1. Anak Kelantan yang menduduki tempat pertama dalam SPM 2006 (Malaysia), dengan 17 1A dan 1 2A, kini sedang membuat jurusan perubatan (Medicine) di University of Nottingham, United Kingdom. Beliau ialah Siti Fatimah Mukhtar.
2. Masih kekal dengan imej tudung labuh, masih kekal dengan jati diri sebagai seorang rakyat Malaysia dan sebagai seorang Muslim. Inilah watak yang seharusnya menjadi contoh kepada seluruh anak muda dan para pelajar di seluruh negara.Masa lapang digunakan untuk mengajar dan sama-sama bertadarus al-Quran bersama teman-teman di sekitar Nottingham, UK. Majlis sering dihadiri oleh para pelajar Malaysia, Brunei dan Indonesia yang bacaan mereka disemak oleh Fatimah yang sudah menghafaz lebih kurang 17 juzu' al-Quran
3. Seandainya entri aku ini mengguris hati dan perasaan sesetengah pihak, aku minta maaf bebanyak. Semoga para pelajar Malaysia diluar negara dan juga didalam negara kita akan menjadi contoh kepada nagara2 Islam dan bukan Islam yang lain sebagai pelajar yang cemerlang akademik juga cemerlang akhlaknya. Aminnn.
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved