6 Laman Ping Entri Yang Terbaik

on 24 Mac 2012

6 Laman Ping Entri  Yang Terbaik
Salam semua sahabat, sebagai blogger baru yang masih lagi mempunyai trafik yang ciput, pasti korang [termasuk la aku] memerlukan satu keajaiban yang mampu memberi sedikit trafik kepada blog korang. Sapa yang tak nak trafik bila buat blog kan...kalau tak buang masa saja laa.

Selain dari trafik organik seperti google, yahoo atau yang seangkatan dengannya yang lain, agak sukar bagi blogger baru untuk bersaing dengan blog yang dah ngetop dan pakar dalam SEO terutamanya untuk mendapat tempat di first page kat Google. Larat ke kita nak buat blogwalking, menjerit kat shout box orang lain setiap hari semata-mata untuk dapatkan unique visitor? Satu lagi, kalau ada blogger lain yang komen dalam blog korang, tentulah korang nak balas balik kan. Jadi masa korang bertambah singkat nak buat blogwalking, tu belum campur korang nak draft entri dan buat kerja2 utama korang. Kecuali la korang ni blogger full time. Jadi disinilah peranan laman web/ping aggeregator yang akan membantu korang dalam memberi trafik. Dibawah ni aku sediakan 5 laman ping entri di web yang aku rasakan terbaik dan mungkin juga korang biasa guna nih.

1.  Guablog.com
Okey, Guablog aku akui antara widget yang paling lama aku gunakan. Setakat ni aku memang berpuas hati sangat2 dengan Guablog nih. Setiap hari ratusan uv akan masuk menerusi Guablog ke blog aku. Guablog menggunakan sistem timbal balas, kalau ada unique visitor yang masuk ke guablog, pasti akan ada yang masuk ke blog korang juga. Jadi situasi win-win. Cara guna, register dan tampal widget derang. Kelemahan, korang kena masukkan data entri secara manual...so leceh sikit laa...



2. Ping Busuk
Ramai blogger yang guna ping busuk. Best ke? Aku sebenarnya dah register lama dengan busuk nih, masa depa mula-mula bukak dulu. Tapi masa tu blog aku ada masaalah dengan feed url...Jadi aku tak leh guna sepenuhnya kelebihan ping busuk. Akhirnya feed blog aku berjaya dibaik pulih atas bantuan rakan blogger shah, pemilik forblogger.net. Setakat beberapa minggu aku guna ping busuk ni, aku memang berpuas hati dengan laman aggregator ni. Biarla nama dia busuk yang penting uv tak busuk..ha3x!!! Cara guna, daftar menerusi facebook ataupun twitter, kemudian backlink banner kecil derang ataupun ambil widget derang sama seperti Apesal dan Guablog.



3. Apesal
Ini antara widget yang memula aku jumpa dan guna.  Bagus juga sebenarnya apesal nih, cuma masa aku guna tu syarat dan trafik yang aku hantar kat derang ciput...jadi bila 500 free uv tu dah habis, maka ciput juga la trafik yang masuk kat blog aku. Bab2 tu yang buat aku tension, admin apesal juga pernah bertanya kepada aku secara email "kenapa aku hentikan widget mereka". So, hari ni rasanya dah terjawab kot persoalan mereka tu. Apesal juga menggunakan sistem yang lebih kurang sama dengan Guablog. Cuma Guablog aku rasa lagi baik hati, jadi aku terpaksa ceraikan apesal. Maaf la Apesal yerr...Cara guna apesal, daftar  dan ambil widget derang pas tu tampal di blog korang. Kelemahan, sama juga dengan Guablog...kena masukkan data entri secara manual.




4. Ping kat  SNG twitter - Malaysia Twitter
SNG twitter/Malaysia twitter lak asalnya dari forum Syoknya Blogging..la ni sapa masuk [ daftar dulu la] kira boleh juga buat ping entri juga disana, derang dah split dua forum tu...aku pun baru dalam bulan ni bila masuk sana.. aku tengok SNG Twitter tu pun memang bagus juga untuk ping entri. Cara guna, daftar dan guna, simple je kan...yang penting summit url...letak tajuk sikit, dah settle.
Laman SNB Tweet Site

1. http://gezt.com/country/Malaysia
2. http://syoknyerblogging.com/v2/home

5. Ping BLOGR.MY
Salah satu tempat PING terbaru yang aku jumpa. Cara ping ialah daftar melalui facebook ataupun twitter dan letakkan banner kecil BLOGR.MY di blog anda. Web ni pun bagus juga, cuma entri terkini je yang dapat korang pingkan, macam busuk juga. Cara guna, daftar [twitter atau f/b] kemudian dah boleh guna...Blogr.my antara tempat ping yang aku suka!!!

Ping_Blogr_MY

6. Geng Blogger @ Getz.com
Dulu aku giler gak ngan Geng Blogger, satu lagi laman ping yang dah lama aku tinggalkan...masa tu baru nak kenal dunia blogging. La ni tak tau apa cerita dah...tak tau la ada lagi ke idaknya...pas tu bebaru ni aku jumpa http://gezt.com/country/Malaysia, tapi aku lom sempat register lagi...rasanya mcm web baru bagi Geng Blogger kot.- Baru je register malam tadi, seakan bloger.my dan busuk, korang cuma perlu register dan ping...sempoi kan...!!!



Apapun ni la serba sedikit 5 laman ping aggregator/ entri yang terbaik yang aku kongsi dengan korang semua, insyaallah ianya membantu entri korang di laman Google. 4  laman tersebut [busuk,malaysian twitter SNB dan blog.my..pas ni getz] adalah wajib bagi aku untuk ping entri setiap kali selesai publish entri....Apapun happy blogging sumerr. Aku cuma kongsi apa yang aku tahu jerrr....kalau korang ada laman yang lain, sila la bagitau aku lak yerr, kita kongsi2 info..:)
Ranking: 5
 
© Yastro.net All Rights Reserved